ŠKODA FABIA predstavljena je gotovo prije četvrt vijeka, tačnije 1999. godine i već sa svojom prvom generacijom postala jedan od najprodavanijih modela češkog proizvođača. Nakon 23 godine od dolaska na tržište kompaktna FABIA stigla je do četvrte generacije koja je po mnogo čemu otišla daleko ispred svojih prethodnika, ali i direktnih konkurenata. Za prvu generaciju možemo reći da je bila „pun“ pogodak što su brojni kupci prepoznali, a četvrta generacija sa svim što nudi ima potencijal da postane i najuspješnija FABIA u svim segmentima. U nastavku donosimo vam detaljan test…
Dizajn i ponuda prostora
ŠKODA FABIA četvrte generacije smjestila se na mjesto gdje dugo vremena nikog nije bilo u B segmentu, a to je mjesto automobila sa modernim dizajnom koji u sebi ima dozu sportskog duha, bez ekstravagantnih detalja. Ako se kratko vratimo u historiju ovog modela, sjetit ćemo se da je prva generacija svojedobno privukla značajnu pažnju upravo svojim dizajnom i ostavila teško breme narednim generacijama koje se, ruku na srce, nisu mogle nositi na očekivani način. Druga i treća generacija bile su dosta klasično i bez emocionalno dizajnirane na kojima je nedostajalo detalja koji će ih učiniti privlačnim.
Novi ljudi u Škodinom dizajnerskom timu iznjedrili su nove koncepte, nove ideje i u konačnici novi dizajnerski pravac koji je definitivno modele češkog proizvođača podigao na puno viši nivo. Nova FABIA pridružila se upravo toj generaciji Škodinih noviteta koji svojim dizajnom naglašavaju atletsku formu i odlične proporcije koje se ističu oštro izvučenim linijama.
Nova FABIA ima nove dinamične proporcije, a na automobilu se posebno ističu prednja i zadnja svjetla, kao i skulpturalne linije na poklopcu motora. Tu se ne završava igra sa linijama, već se nastavlja na ostatku karoserije, pa tako na prednjim vratima imamo oštre linije koje stilizuju karakterističan trougao češke zastave. Zaista mali detalji mnogo doprinose u ukupnom vizuelnom nastupu.
Osim odličnog izgleda, brojni karoserijski elementi su prošli kroz aerodinamičku optimizaciju, poput točkova, vanjskih ogledala i aktivno podesivih rashladnih zatvarača u donjem otvoru za zrak prednjeg branika, pa nova FABIA ima odličnu aerodinamiku sa malim koeficijentom otpora (cd) od 0,28, čime je postavljen novi rekord u segmentu malih automobila. Savremena tehnologija dala je poseban doprinos u vanjskom izgledu automobila, a riječ je o potpunim LED svjetlima na prednjem i zadnjem dijelu automobila koja se po prvi put ugrađuju u FABIA model.
Unutrašnjost novog FABIA modela donosi posebnu svježinu uz dosta interesantnih detalja. Već sa prvim ulaskom u automobil primjećuje se značajno prostranija putnička kabina od prethodnih generacija. Sam enterijer dizajniran je u skladu sa trenutnim Škodinim konceptom dizajna enterijera, pa odmah možemo vidjeti karakteristične elemente i za ostale ŠKODA modele.
Ima tu dosta i jedinstvenih dizajnerskih elemenata koje do sada nismo vidjeli na drugim ŠKODA modelima, poput ukrasnih elemenata sa natpisom FABIA iznad instrument table, ručica za zatvaranje vrata ili velikih kružnih otvora za zrak.
Četvrta generacija modela FABIA u potpunosti je priglagođena zahtjevima modernog evropskog kupca.
Odličan utisak koji ostavlja enterijer novog FABIA modela ne bi bio moguć bez vrhunske tehnologije kojim je bio opremljen testni model. Prethodne generacije bile su zakinute sa brojnim tehnologijama sa kojim je ŠKODA u tom momentu raspolagala, međutim nova FABIA po želji kupca može biti opremljena gotovo svim što poželi.
Testni model bio je opremljen sa digitalnom instrument tablom čija dijagonalna dužina ekrana iznosi 10,25 inča i vozač može birati između pet različitih opcija prikaza. To je po prvi put da se u ovom modelu (opciono) nalazi digitalna instrument tabla. Na sredini centralne konzole svoje mjesto zauzeo je samostojeći infotainment ekran sa dužinom od 9,2 inča. Preglednost oba ekrana je odlična, a na njima vozač ima sve potrebne informacije, a prolazak kroz različita okruženja, npr. putni računar, audio sistem, navigacija, telefonija itd. teče veoma brzo i glatko, bez softverskih nedostataka što je danas čest slučaj u automobilskoj industriji.
Testni model kroz bogati STYLE paket opreme i kroz brojne stavke dodatne opreme mogao se pohvaliti i drugim modernim tehnologijama kao što je Wireless integracija pametnog telefona i mobilnih online usluga iz ŠKODA Connect usluga.
Nova generacija modela FABIA osim prostranosti i funkcionalnosti uvodi i moderne tehnologije koje svakodnevicu čine lakšom, ali i duga putovanja.
Pametni telefon se može povezati bez potrebe za kablom putem bežičnog SmartLink-a i Android Auto ili Apple CarPlay-a, dok opcioni Phone Box omogućava induktivno punjenje. Nova FABIA ima samo USB-C priključke pa je tako za puštanje muzike za USB sticka potreban adapter.
ŠKODA se već etablirala kao brend koji uvijek u prvi plan stavlja funkcionalnost, pa ista vodilja korištena je i za novi FABIA model. Sigurno će mnoge obradovati da je FABIA zadržala veliki broj fizičkih prekidača, među kojim je i kontrola ventilacijonim sistemom. Tu je i značajan broj poznatih „simply clever“ rješenja od kojih čak pet debituje u novom modelu.
U pregradi za odlaganje na centralnoj konzoli nalazi se nova kopča za kreditnu karticu ili kartu za parkiranje i elastična traka kao držač za olovke održavaju stvari urednim. Uklonjivi držač za čašu između prednjih sjedišta nudi vozaču i suvozaču dodatnu fleksibilnost kao opciju.
Kutija u tunelu za prijenos još je jedna mogućnost, koja putnicima nazad pruža pametno rješenje za odlaganje malih predmeta. Fleksibilni odjeljak za odlaganje u prtljažniku još je jedna karakteristika koju možete izabrati. Peto premijerno rješenje je štitnik od sunca, dostupan kao dodatak za opcioni panoramski krov.
Udobnost i ponuda prostora
Prednja sjedišta u testnom modelu sa STYLE paketom opreme pružaju optimalan komfor i bočnu podršku u dinamičnoj vožnji, mada se osjeti da je akcenat stavljen više na udobnost. Jasno, svakodnevna gradska upotreba udobnosti stavljena je na prioritet broj jedan. Mogućnost podešavanja sjedišta i upravljača u više pravaca rezultira brzim pronalaskom idealne vozačke pozicije, pa čak i za one sa većom prosječnom visinom (preko 190 cm).
Zadnja klupa također nudi dobar komfor gdje se mogu ugodno smjestiti dvije odrasle osobe, a iza njihovih leđa nalazi se prtljažnik koji je svojom osnovnom zapreminom od 380 litara prelazi u viši automobilski segment. Preklapanjem zadnje klupe zapremina prtljažnika raste na 1.190 litara.
Ovakva prostranost putničke kabine ne bi bila moguća bez značajnijih povećanja dimenzija, ali i dobrih proporcija. Nova FABIA sa dužinom 4.108 mm duža je od prethodne generacije za 111 mm, sa širinom 1.780 mm šira je 94 mm, sa visinom od 1.459 mm linija krova je niža za 8 mm, a međuosovinsko rastojanje od 2.564 mm poraslo za 94 mm.
U stvaranju putničke kabine korištena je šarolika paleta materijala, tvrda plastika u više izvedbi – standardno crna sa teksturom ili lakirana u „piano black“ boju, kvalitetno platno, prirodna i vještačka koža. Svi elementi su precizno uklopljeni sa odličnom završnom obradom. Međutim, utisak bi bio još bolji da su obloge vrata i centralna konzola napravljeni od mekane gumirane plastike što bi ovaj automobil učinilo perfektnim!
Vozne karkateristike
Nova FABIA nastala je na Volkswagen grupacijskoj MQB A0 platformi na kojoj nastao značajan broj automobila i koji su prikupili značajan broj pozitivnih komentara. Receptura Volkswagen grupacije u stvaranju automobila, posebno od nastanka MQB platforme odavno je poznata, upravo ove godine navedena platforma slavi prvih 10 uspješnih godina. Iako se već u trećoj generaciji očekivalo uvođenje MQB platforme za Fabia model, to se tek desilo u četvrtoj generaciji.
Sa novom platformom FABIA je iz temelja promijenila svoj karakter pa je sada znatno više zabavnija za vožnju od svojih prethodnika. Odlična raspodjela mase automobila koja kod testnog modela iznosi 1.100 kg omogućava automobilu odlično ležanje u krivinama prilikom dinamične vožnje, pa se teško možete otrgnuti osjećaju da vozite automobil iz višeg segmenta.
Nova FABIA nastala je na grupacijskoj MQB A0 platformi koja joj je osigurala fantastične vozne karakteristike i visoku efikasnost na polju potrošnje goriva i niske emisije štetnih plinova.
Brzi prolasci kroz zavoje nisu nikakav problem jer automobil ne pokazuje tendenciju da će proklizati preko prednje ili zadnje osovine. Uz to upravljački mehanizam je vrlo precizan i u svakom momentu imate dovoljno informacija sa podloge, pa sve to u konačnici daje dobar osjećaj u vožnji.
Uz sve pozitivne vozne karakteristike na otvorenoj cesti, gdje je nova FABIA zaista briljira, značajan napredak napravljen je i na udobnosti ovjesa koji jako dobro upija razne neravnine na gradskih ulica. U svom kompaktnom izdanju i još uvijek prihvatljivim dimenzijama za gradske parkinge, FABIA je dosta okretna i jednostavna za svakodnevno gradsko korištenje. Da napravite krug okretanja bit će vam potrebno 10,4 metara. Preglednost je jako dobra, a tu su i brojni sigurnosni sistemi koji preventivno djeluju na sprječavanje saobraćajnih nesreća.
ŠKODA je već u trećoj generaciji FABIA modela izbacila dizelske motore pa su tako i u četvrtoj generaciji dostupni samo moderni benzinci sa tri i četiri cilindra. Testni model pokretao je najsnažniji trocilindraš, a riječ je o 1.0 litarskom TSI motoru sa 110 KS i 200 Nm okretnog momenta koji uparen sa automatskim DSG mjenjačem sa sedam stepeni prijenosa.
Nekad je bila gotovo nezamisliva kombinacija niskolitražnih motora i automatskih mjenjača, međutim danas je to pa slobodno možemo reći dobitna kombinacija. Fantastična sinhronizacija motora i mjenjača rezultira odličnim linearnim ubrzanjima, pri čemu gotovo da ne osjetite promjene stepena prijenosa. Kretanjem sa semafora, ako niste u gužvi, normalnom vožnjom već do drugog semafora doći ćete do šestog stepena prijenosa, a da to ne osjetite.
ŠKODA FABIA uvijek je bila u samom vrhu svog segmenta po rezultatima “crash” testova koje provodi Euro NCAP. Nova FABIA na zahtjevnom testu sigurnosti osvojila je maksimalnih pet zvjezdica za sigurnost.
Motor radi tiho i uglađeno a za iskorištavanje njegovog punog potencijala najviše je zaslužan upravo DSG mjenjač koji je prava blagodat u gradskim gužvama. Kada je riječ o potrošnji goriva, tokom testa putni računar u gradskim uslovima zabilježio je prosječnu potrošnju od 5 do 6,8 l/100 km dok se na otvorenoj magistralnoj cesti ista spušta na 3,9 do 4,2 l/100 km.
Kako bi se postigla što veća efikasnost, ŠKODA je napravila dosta inovacija, pa tako rashladni zatvarači štede do 0,2 l goriva na 100 km pri 120 km/h. Također optimizacija veličine vanjskih retrovizora doprinosi smanjenu potrošnje goriva.
Zapremina rezervoara za gorivo iznosi 40 litara, pa uz nisku potrošnju nećete morati često svraćati na benzinsku pumpu. Uz to, pored ovakve prosječne potrošnje teško da će vam se javiti želja za kupovinom automobila sa dizel motorom.
Zaključak
FABIA se vratila u punom sjaju u automobilski segment koji je već duže vremena u krizi. Najezda mini SUV modela uveliko je preoteo značajan broj kupaca iz ovog automobilskog segmenta. Ruku na srce, proizvođači se i nisu pretjerano trudili da stvore konkurentan automobil, vjerovatno prezauzeti u stvaranju SUV modela čijoj najezdi još uvijek svjedočimo. Nova FABIA dolazi sa puno pozitivnih aduta, a ne treba se libiti pa reći da je trenutno najbolji mali automobil i unutar VW grupe.
Kada su očekivanja u pitanju, u škodi imaju razlog za optimizam jer imaju odličan automobil koji će sigurno biti jedan od favorita brojnih kupaca. Međutim, globalna kriza automobilske industrije i inflacija svakodnevno zadaju glavobolje prodavcima, ali najviše kupcima. ŠKODA FABIA nije više među najjeftinijim modelima u svom segmentu, ali ipak nudi mogućnost velikog cjenovnog raspona prema mogućnostima kupca. Osnovni model moguće je kupiti za 27.122 KM dok je za bogato opremljeni testno model potrebno izdvojiti 46.869 KM. Razlika u cijeni je velika, ali cijena tehnologije i dodatne opreme nije mala. Detaljnu specifikaciju testnog modela možete pročitati OVDJE.
Piše: Emir Kalender/ carlander.ba