Business

Test: CUPRA Formentor 2.0 TDI 4Drive – Sportski crossover!

CUPRA je stigla na bh. tržište i predstavila fantastični model Formentor! Španski brend koji je dio velike Volkswagen porodice osvježio je automobilsku ponudu bh. tržišta sa svojim spektakularnim modelom koji smo imali priliku testirati. Formentor je prvi model kojeg su stvorili CUPRA inženjer kojeg odlikuje nekonvencionalni dizajn, da ne kažemo brutalan! Formentor je i pokazatelj u kojem će CUPRA pravcu ići, a mi smo u našem testu provjerili i kako ide ovaj zaista vatreni Španac.

 

Dizajn i ponuda prostora

CUPRA kao bred potpuni je novitet na svjetskom tržištu koji je nastao odlukom matičnog SEAT-a 2018. godine da svoje tada vrhunski opremljene sportske CUPRA modele jednostavno izdvoji iz standardnog portfelja. Na ovaj način SEAT je stvorio zaseban brend koji je u prvi mah preuzeo već aktuelnu ponudu SEAT modela koji su prošli rebrending, a nešto kasnije CUPRA je predstavila i svoj prvi model pod imenom Formentor.

CUPRA se svojim nekonvencionalnim pristupom želi jasno razlikovati od ostalih brendova i njihovog portfelja unutar Volkswagen grupe, ali i od ostatka automobilskog tržišta. Takvim pristupom CUPRA je stvorila model Formentor. Njega krasi nekonvencionalni, progresivni i moderni dizajn zbog čega je na cesti jedinstven, prepoznatljiv i jako primamljiv. Tokom testa bilo je mnogo onih koji su sa velikim interesovanjem zagledali u testni model, što je najbolji pokazatelj da ovaj automobil nije “konfekcijski” produkt. To je zapravo 100% CUPRA DNA sa kojim španski brend želi privući mladu i životno aktivnu vozačku populaciju koja se želi jasno izdvojiti u masi.

CUPRA FORMENTOR 2.0 TDI

Formentor je stvoren u formi crossover CUV-a koji ima veliki broj estetskih i aerodinamičkih detalja. Estetski detalji ga čine vizuelno posebnim i dopadljivim, dok aerodinamički detalji poboljšavaju njegovu efikasnost. Mnogo bi vremena potrošili u detaljnoj analizi dizajna, ali neki elementi na automobilu posebno se ističu.

Prednjim dijelom dominiraju markanta LED Matrix svjetla između kojih se nalazi robusna rešetka motora obojena visoko sjajnom crnom bojom. Na njenoj sredini nalazi se velik CUPRA logo u bakarnoj boji što je posebno estetski efektan detalj. Da nije sve u estetici govore i aerodinamički otvori u samim krajevima odbojnika koji preusmjeravaju strujanje zraka sa prednjeg dijela na bočne dijelove automobila.

Prvi model marke CUPRA donosi sportski vanserijski dizajn sa brojnim elementima koji naglašavaju sportski DNA. Neki od bitnih elemenata su dizajnerski i tehnološki savremena LED svjetla na prednjoj i zadnjoj strani automobila.

Jedna od karakteristika Formentora je da vanjski dizajn samo malim detaljima otkriva o kakvoj izvedbi je riječ, a zapravo to ćete najlakše otkriti pogledom na zadnji dio automobila. Recimo, dizelski model ima trapezne rozetne koje imitiraju ispušni sistem, dok VZ model sa 310 KS ima četiri prave cijevi ispušnog sistema. Završne cijevi ispušnog sistema izlaze iz dosta tankog zadnjeg difuzora koji je sastavni dio zadnjeg odbojnika, što vas rješava prevelike brige od oštećenja ako se odlučite na offroad vožnju.

CUPRA FORMENTOR 2.0 TDI

Zadnji dio automobila također naglašava moderni i progresivni dizajn, a na njemu se ističe „coast to coast“ velika svjetlosna grupa u LED tehnologiji koja se proteže duž cijele širine automobila. Zahvaljujući njoj automobil pokazuje svoju moć onim koji se nalaze iza njega. Vizuelni efekti poput pozdravnog svjetla i dinamičkog pokazivača pravca pokazuju inovativnost, a snaga LED dioda automobil čini bolje vidljivim u mraku. Tu je logo marke i natpis CUPRA.

Unutrašnjost Formentora jednako je modernog dizajna kao što je i vanjski dio. Grupacijski koncept rasporeda svih elemenata odmah je vidljiv, međutim sve je složeno u modernom izdanju sa puno lijepih detalja koji ostavljaju utisak sportskog duha i pomalo prestiža. Ulaskom u putničku kabinu odmah vidite klasične pozicije upravljača, digitalnog kombinovanog instrumenta, centralnog ekrana Infotaiment sistema i malu ručicu mjenjača. Da, kažemo klasične pozicije, jer ta jednom dobro pogođena kombinacija nema dobru alternativu! Skrojena je tako da vozači bez obzira na visinu mogu pronaći idealnu poziciju za vožnju u kojoj neće biti kompromisa između udobnosti i preglednosti.

CUPRA FORMENTOR 2.0 TDI

Formento sa svojim dimenzijama – dužina 4.450 mm, širina 1.839 mm, visina 1.511 mm i međuosovinski razmak 2.680 mm – izvana izgleda kompaktno i ne ostavlja utisak da u putničkoj kabini ima obilje prostora, međutim u njoj se ugodno mogu voziti četiri odrasle osobe. Radi bolje predstave o prostranosti navest ćemo primjer da putnici gotovo od dva metra visine imaju dovoljno prostora za glavu i noge, bez obzira da li sjede na prednjim ili zadnjim sjedištima. Prednja standardna sjedišta imaju dosta dobar kalup sa dosta dobrom bočnom podrškom.

Osnovna sjedišta koja se podešavaju ručno u svim pravcima mogu se spustiti dosta nisko, što je pozitivno iznenađenje. Sa druge strane bolja podrška za leđa u lumbalnom dijelu svakako bi dobro došla. Putnici na zadnjim sjedištima osim obilja prostora imaju i svoju klimatizacijsku zonu, a iza njihovih leđa nalazi se prtljažnik sa osnovnom zapreminom od 420 litra koji se preklapanjem zadnje klupe može proširiti na 1.475 litara.

 

Koncept rasporeda svi bitnih elemenata je već je dobro poznat i “tim koji pobjeđuje ne treba mijenjati”, a kompletna unutrašnjost je dizajnerski lijepo osmišljena. Savremene tehnologije sastavni su dio Formentora, mada u nekim segmentima klasični prekidači ostat će trajno nezamjenjivi!

 

Instrument tabla moderno je dizajnirana sa dosta lijepih estetskih detalja koji pokazuju da su dizajneri zaista potrudili oko estetike. Šestougaoni ventilacioni otvori za zrak imaju obojene ukrasne prstene, dupli kontrastni konac na svim prošivenim dijelovima, obojene papučice za promjene stepena prijenosa na upravljaču, umetci koji imitiraju karbon i brušeni metal, elementi su koji ostavljaju lijep utisak.

Međutim najbolji novitet na instrument tabli je LED svjetlosna traka koja se proteže o početka bočnih tapecirunga pa cijelom širinom instrument table. Osim funkcije ambijentalnog osvjetljenja, u bočnim tapecirunzima ona se koristi kao signalno svjetlo za mrtvi ugao. Osim odličnog vizuelnog efekta ovo je i jako korisno rješenje – a isto smo imali priliku vidjeti na električnim VW modelima iz ID. porodice.

CUPRA FORMENTOR 2.0 TDI

Iz vozačeve perspektive preglednost je dobra, posebno naprijed gdje poklopac motora nema padajuću liniju pa tako da bez problema možete naučiti tačno gdje vam je kraj automobila prilikom parkiranja. Jasno, tu su danas parking senzori, ali bez obzira na to ovo je svakako dobra odlika. Parking senzor i kamera i dalje će biti neophodni za parkiranje unazad, a za one manje vješte tu je Parking assist. Oblik bočnih retrovizora odlično se uklopio u automobil, međutim sama ogledala ne pružaju najbolju vertikalnu preglednost, a to bi se moglo riješiti blago zaobljenim staklima ogledala.

Ispred vozača nalazi se profilisani multifunkcionalni upravljač sa izuzetno lijepim dizajnom, a ono što je još važnije, upravljač odlično leži u rukama. Digitalni kokpit sa dijagonalnom veličinom ekrana od 10,25 inča standard je za Formentora. On vozaču prikazuje sve potrebne informacije u vidnom polju i moguće je mijenjati različite vrste grafičkih prikaza. Centralno mjesto na instrument tabli zauzeo je veliki 12 inčni ekran Infotainment sistema sa već prepoznatljivim grafičkim okruženjima koja smo mogli vidjeti na SEAT modelima posljednje generacije. To ništa nije čudno jer je CUPRA podbrend SEAT-a.

CUPRA FORMENTOR 2.0 TDI

Infotainment sistem u živahno dizajniranom okruženju radi brzo i nudi veliki broj informacija i mogućnosti za podešavanja. Kao i svaki današnji multimedijalni sistem u automobilu traži vrijeme za privikavanje i učenje gdje se šta nalazi. Fizički prekidača ima malo, a idealno bi bilo da su se na poziciji klizača – slidera za pojačavanje tona i promjenu temperature – našale fizičke komande za upravljanjem ventilacionim sistemom. Intuitivno korištenje fizičkih prekidača nema adekvatnu zamjenu! Uz to, same komande na klizaču nisu osvjetljenje što u noćnom korištenju traži dodatni fokus.

Na centralnoj konzoli nalazi se najveći broj fizičkih prekidača – prekidač za pokretanje motora, automatska kočnica, parkirna kočnica te prekidač za otključavanje/zaključavanje vrata i mala ručica mjenjača. Tu je i odjeljak za odlaganje koji opciono može biti sa bežičnim punjačem pametnih telefona. Tu su dva USB-C priključka, pretinci za češe i centralni naslon za ruku ispod kojeg je također pretinac.

CUPRA FORMENTOR 2.0 TDI

Sama centralna konzola je dosta čista i jednostavna, međutim u noćnoj vožnji bilo bi ljepše da na njoj ima ambijentalno osvjetljenje. Završna obrada je dobra, a spektar korištenih materijala za izradu unutrašnjosti dosta je širok. Različiti materijali uglavnom su dobro pozicionirani pa neke veće zamjerke većina neće imati.

Vozne karakteristike: Živahan i predvidiv

U jeku elektrifikacije evropskog kontinenta CUPRA je za Formentor osigurala zaista bogatu paletu pogonskih sklopova na fosilna goriva. Tako budući kupci mogu birati doslovno sve, od savremenih turbo benzinskih, turbodizelskih motora pa do hibridne pogonske jedinice. Naš testni model pokretao je “prekaljeni dizelski ratnik” 2.0 litreni TDI Evo motor sa 150 KS pri 3.250 – 4.200 okr/min. i 360 Nm okretnog momenta pri 1.600 – 2.750 okr/min. Testni model bio je uparen sa sedmostepenim automatskim DSG mjenjačem posljednje generacije koji dolazi sa “shift by wire” tehnologijom, a snaga motora se prenosi na sva četiri točka preko 4Drive sistema.

CUPRA FORMENTOR 2.0 TDI

Već poznata grupacijska kombinacija pogonskog sklopa i prijenosa nagovještava sliku očekivanja. Dizelski motor koji na papiru ne isporučuje impozantne performanse za jedan automobil u “sportskom odijelu” ipak ima šta ponuditi. Dobro raspoređena snaga dostupna je već pri niskim okretajima, pa punim pritiskom na gas osjetite lijep potisak u leđa. DSG mjenjač fantastično odrađuje posao sa brzim i tečnim promjenama stepena prijenosa. Isto je i kada vi ručno mijenjate stepene prijenosa, na više ili na manje, zadrške nema.

Fabrika garantuje da će ova izvedba Formentora ubrzati od 0 do 100 km/h za 8,6 sekundi i postići maksimalnu brzinu od 203 km/h, što su sasvim lijepe performanse obzirom da je riječ o umjerenom dizelašu koji pokreće automobil težak sa vozačem 1.623 kg. Testni model preuzeli smo sa 50 km na brojčaniku kilometara – doslovno ne razrađen, a sam test proveli smo u zimskim uslovima gdje su temperature bile i do -10 C. U ovim uslovima prosječna potrošnja u gradu kretala se oko 8,5 l/100 km, na auto putu 6,2 l/100 km, dok se na magistralnoj cesti spustila na 5,4 l/100 km. Test smo završili sa ukupnim prosjekom od 7,1 l/100 km. Uz rezervoar goriva od 55 litara može imati sasvim pristojnu autonomiju.

CUPRA FORMENTOR 2.0 TDI

U testnom modelu vozač je imao mogućnost izbora profila vožnje – comfort, sport, individual i offroad –  koji značajno utiče na sam karakter automobila. Odabirom nekog od navedenih modova vožnje automatski se podešavaj elektronski podesivi DCC ovjes, reakcija motora, mjenjača i upravljača. Očekivano, u comfort modu sve je blago i uglađeno, predviđeno za opuštenu i svakodnevnu vožnju. Izborom sport režima isprobali smo dizelskog Formentora na brzim i sporijim zavojima…

 

Formentor u kombinaciji dizelskog motora, automatskog DSG mjenjača, 4Drive sistema pogona na sve točkove i aktivnog DCC ovjesa mehanička je kombinacija sa ozbiljnim potencijalom. Vozač putem izbora režima vožnje može mijenjati karakter automobila koji tako može biti udoban i štedljiv, ukrućen i brz, ali i spreman za offroad avanture.

 

Testni Formentor zahvaljujući DCC ovjesu može jako fino balansirati između udobnog i tvrdo podešenog ovjesa. Kada se odlučite da Formentora vozite oštro po zavojima možete očekivati da će se on ponašati baš kao automobil sa prednjom vučom. Zapravo ono to i jeste u većini slučaja, jer 4Drive sistem prijenosa na sva četiri točka preferira prijenos snage na prednje točkove, čak do 95% u normalnim uslovima vožnje. Tek kada senzori prepoznaju proklizavanje prednjih točkova, vrši se raspodjela snage na zadnje točkove. Zbog toga kada pređete limiti držanja ceste u zavoju očekujte proklizavanje preko prednje osovine.

CUPRA FORMENTOR 2.0 TDI

U brzim zavojima blago se osjeti nešto veće težište zbog same same visine vozila (udaljenost poda od tla: 161 mm – ground clearance) pa će vas automobil blago upozoravati bočnim kontrolisanim proširenjem putanje. Na sve ovo treba dodati i činjenicu da je cesta tokom testa bila uglavnom vlažna, a da je automobil bio postavljen na 19 inče felge sa zimskim gumama veličine 245/40 R19 Continental ContiWinterContact TS860 S. Nakon kratkog vremena brzo možete naučiti ćud automobila i pronaći njegove granice pa vam onda samo ostaje da uživate dok vozite. Upravljački sistem dosta je lagan i precizan, međutim nešto više otpora za agresivniju vožnju ne bi bilo na odmet.

Formentor je opremljen brojnim elektronski sistemima pomoći u vožnji, od čega su neki standardni kao npr. ACC adaptivni tempomat, ESS – Sistem pomoći za hitno upravljanje, Front Assist – Sistem nadzora okoline naprijed i upozorenje na sudar, sa funkcijom automatskog kočenja… Zahvaljujući pasivnoj i aktivnoj zaštiti Formentor je 2021. godine osvojio maksimalnih pet zvjezdica za sigurnost na Euro NCAP testu.

CUPRA FORMENTOR 2.0 TDI

Zaključak

CUPRA je svoj prvijenac zaista učinila posebnim kako bi se istakla u velikom broju crossover CUV modela. U prvom redu je vanserijski dizajn, a odmah zatim dolazi njegova funkcionalnost. Zapravo Formentor bi mogao poslužiti kao odličan primjer spoja vrhunskog dizajna i odlične funkcionalnosti. Mehanički sklopovi pažljivo su odabrani kako se ne bi narušio sportski duh jer najslabiji motor raspolaže sa 150 KS dok onaj najsnažniji u VZ5 izvedbi raspolaže sa 390 KS. Formentor unutar VW grupe nema padam model što je još jedan dokaz njegove originalnosti.  Nađe se tu i poneka zamjerka o kojim smo već pisali, međutim u suludom vremenu gdje cijene automobila vrtoglavo raste, Formentor iz drugog plana definitivno ima još jedan jak adut, a to je cijena.

Bazni model kojeg pokreće 1.5 litreni TSI motor i sa već bogatom serijskom opremom možete kupiti za 58.887 KM dok je za testni dizelski model sa dodatnom opremom potrebno izdvojiti 74.783,71 KM. Ono što će svakako biti posebno iznenađenje je da bazni Formentor VZ sa 310 KS možete kupiti već za nešto manje od 67.000 KM. Bogato opremljen Formentor VZ sa 310 KS košta više, ali i nudi više, a jedan takav primjerak smo također testirali te ćemo uskoro objaviti i test tog zaista “vatrenog šanca”. Detaljnu specifikaciju testnog dizelskog modela možete pročitati OVDJE.

CUPRA FORMENTOR 2.0 TDI

Piše: Emir Kalender/carlander.ba
Na vrh