BiH

SPINOVANJE NAJDRAŽE – Trojka krivi SDA, a na zahtjev Rs iz Reformske agende izbačen Ustavni sud, državne institucije, neki kantoni bez projekata

Četiri kantonalna premijera dala su uslovnu saglasnost na tekst Nacrta reformske agende u BiH, ali uz određene primjedbe s obzirom da se tekst razlikovao od onoga koji je prethodno razmatran na sastancima. S druge strane dokument koji ima 190 strana upućen je u popodnevnim satima u utorak na razmatranje sa vrlo kratkim rokom za davanje saglasnosti.

Iako bi ovom agendom koju bi razmatrala Evropska komisija te na osnovu nje BiH dobila određena novčana sredstva iz Plana rasta, a u prvoj tranši 70 miliona eura, kritike kantonalnih premijera su potpuno opravdane.

Kadrovi stranaka trojke obrušili su se na premijere Zeničko-dobojskog, Unsko-sanskog, Tuzlanskog i Srednjobosanskog kantona koji dolaze iz SDA, jer su se osim Rs-a i oni usudili imati primjedbe.

Patria otkriva šta su to ovi kantonalni premijeri tražili, a što je trojka na zahtjev iz Rs-a izbacila iz prethodnog dokumenta.

U odgovoru koji su dostavili premijeri navode da su se konsultacije vodile sa predstavnicima entiteta RS i da su se njihovi komentari prihvatali i onda nama dostavljali kao već prihvaćeni, bez mogućnosti da dajemo svoje dopune i korekcije.

“Ukazujemo da su svi rokovi koji su nam dati za izjašnjavanje bili ciljano kratki i na sate, ultimativni, a sa krajnjim ciljem da bi nas onemogućili da dajemo komentare, mišljenja i naš doprinos. S druge strane vidljivo je da su se konsultacije odvijale sa entitetom RS i da su po diktatu tog entiteta njihovi stavovi uvažavani, a naše mišljenje uglavnom ignorisano.

Zbog toga smatramo da je neophodno:

• Vraćanje u dokument formulacije: „Imenovane su sve ustavne sudije, a odluke Ustavnog suda se priznaju i primjenjuju u cijeloj zemlji (juni 2025.)“

• Vraćanje u dokument formulacije: „Zakonodavstvo o politici konkurencije provodi se na svim nivoima vlasti, a sva upravna tijela zadužena za implementaciju acquisa zasnivaju se samo na profesionalizmu, bez prava veta u donošenju odluka, posebno kada je u pitanju Vijeće za konkurenciju BiH i Vijeće za državnu pomoć, u usklađenost sa acquis-em EU (decembar 2026.).“

Zbog protivljenja entiteta RS, ove dvije reforme su ostale neusaglašene. Također, na zahtjev entiteta RS izbrisan je i cjelokupni tekst koji se odnosio na ovu tematiku, a i same reforme iz Nacrta Reformske agende s ciljem da se Evropska komisija dezinformiše i da se stekne utisak da smo odustali od ove dvije reforme. Iz tog razloga tražimo vraćanje teksta reformi i vraćanje teksta obrazloženja koji se odnosi na ove reforme u Nacrt Reformske agende jer se time garantuje da će i one biti predmet konsultacija s linijskim Direktoratima Evropske komisije. Evropska komisija treba biti informisana da ove dvije reforme nisu usaglašene.

2. Engleski termin „national“ u smislu „državni“ za entitet RS je bio problem i traženo je u svim slučajevima da se briše, što je za nas neprihvatljivo i tražimo vraćanje tog termina u cijelom tekstu.

3. Tamo gdje je predviđeno uspostavljanja jedinstvenih registara na nivou BiH, insistiramo da oni takvi i ostanu.

4. Posebno je problematična tabela br. 146 koja sadrži indikativnu listu projekata kojom se omogućava finansijska podrška samo nekim kantonima i entitetu RS (primjer projekata: Uvođenje sistema za hlađenje i zagrijavanje u srednjim školama u HNK, Obezbjeđenje minibuseva za osnovne škole u entitetu RS 1,5 miliona eura, Opremanje osnovnih i srednjih škola sa ICT opremom i implementacija wireless interneta u svim školama u entitetu RS 7,8 miliona eura, itd.).

Ova raspodjela ne garantuje ravnomjeran razvoj BiH i ista prava svih građana, posebno djece, te bi dovela do
ekonomske diskriminacije kantona sa bošnjačkom većinom.

5. Tražimo da se u svim aktivnostima gdje je na zahtjev predstavnika iz entiteta RS brisana neka državna institucija poput npr. Ministarstvo civilnih poslova, Ministarstvo sigurnosti, DEI, itd., a ubacivane institucije entiteta RS, vrate državne institucije jer shodno Ustavu i zakonu ove aktivnosti trebaju koordinirati i za njih biti odgovorne državne institucije.

Naglašavamo još jednom da je ovo samo Nacrt Reformske agende i insistiramo kod svih koordinirajućih institucija da dokument mora proći formalan proces konsultacija i provjera sa razumnim rokovima (a ne rokovima na sate). Ne smije se dozvoliti niti u jednoj fazi da se određene konsultacije vrše sa predstavnicima entiteta RS bez znanja ostalih aktera te da se njihovi komentari uvažavaju bez naše saglasnosti.

Očekujemo razumijevanje predstavnika Evropske komisije jer su svi naši argumenti opravdani, a formulisani su sa ciljem unapređenja procesa i samog dokumenta, što u konačnici jedino može i da garantuje kvalitetnu provedbu reformskih koraka na dobrobit svih nivoa vlasti i svih građana Bosne i Hercegovine, navodi se u uslovnoj saglasnosti.

Dakle, sve ono što su iz trojke tvrdili da je usaglašeno, zapravo je brisano na zahtjev struktura entiteta Rs gdje je trojka ponovo pokazala potpunu podređenost rušiteljima BiH i Ustava BiH.

Na vrh