Lični stav

Piše Anto Šimić Čiko – Stop diskriminaciji Vrijeme je za promjene načina rada Javne zdravstvene ustanove Dom zdravlja „Dr Mustafa Šehović“ Tuzla: Dokle da „Mantra“ šuti i trpi

Univerzitetski klinički centar (UKC) Tuzla je najveća zdravstvena ustanova regije, sa 43 organizacione jedinice, među kojima devet zavoda i 13 klinika. UKC ima oko 1800 bolesničkih kreveta, oko 2400 zaposlenih, od čega preko 400 ljekara različitih specijalnosti. Dok Dom zdravlja Tuzla obavlja primarnu zdravstvenu zaštitu.

Prvi oblici organizirane zdravstvene službe zabilježeni su 1874, kada je otvorena Hastahana prva tuzlanska bolnica i od tada se neprestano usavršavala i širila svoje kapacitete u čijem sklopu je i Javna zdravstvena ustanova Dom zdravlja „Dr Mustafa Šehović“ Tuzla koja obavlja Primarnu zdravstvenu zaštitu i Specijalističko-konsultativnu zdravstvenu djelatnost za pripadajuću populaciju svih dobnih skupina.

Djelatnosti Ustanove se sprovode u  Službi opće obiteljske medicine, Službi specifične zdravstvene zaštite radnika, Službi hitne  medicinske pomoć, Službi higijensko epidemiološke zaštite, Službi zdravstvene zaštite žena i trudnica, Stomatološkoj službi, Poliklinikama, Službi medicinske dijagnostike i drugih.

Sukladno Zakonu o ravnopravnosti spolova BiH, Zakonu o zabrani diskriminacije BiH, Zakonu o pravima pacijenta FBiH, Zakonu o zdravstvenoj zaštiti i zdravstvenom osiguranju ova zdravstvena ustanova mora osigurati svakom pacijentu jednak pristup zdravstvenim uslugama i imati jednak pristup prema svim pacijentima, bez obzira na spol i neku drugu pripadnost, zatim, upoznati pacijenta sa informacijama o njegovom zdravlju, pravima i obvezama, te na koji način ih ostvariti u ovoj zdravstvenoj ustanovi. Vidno istaknuti informacije kome se korisnik usluge može žaliti na učinjenu diskriminaciju /omalovažavanje/ kršenje prava. Imati posebne pravilnike tijela i jasne procedure kojima se sprječava i sankcionira diskriminacija. Imati dostupan Vodič za pacijente o zdravstvenoj ustanovi, kućnom redu, kontakt telefonima, zakonskim pravima i obvezama pacijenta, načinom ostvarivanja, prava na prigovor pacijenta u vezi postupanja zdravstvenih radnika. Dalje, pismeno odgovoriti na žalbu pacijenta u roku od 15 dana prema Zakonu o upravnom postupku. Zaposlenici ove zdravstvene ustanove ne smiju ignorirati diskriminaciju bez obzira na koga se vrši ili nad kim se vrši.

Šta pacijent može uraditi ukoliko ova zdravstvena ustanova učini diskriminaciju ili ga omalovažava?  Prijaviti diskriminatorno ponašanje medicinskog ili nemedicinskog osoblja Direktoru zdravstvene ustanove ili Komisiji za prigovore, pismeno se obratiti nadležnom Ministarstvu zdravlja, nadležnom Zavodu zdravstvenog osiguranja, Kantonalnom inspektoru. Također, pacijent može prijaviti diskriminaciju Instituciji ombudsmena BiH protiv onoga koji se diskriminirajuće ponašao prema pacijentu, protiv koga može podnijeti i krivičnu prijavu.

 

Diskriminacija je svaki postupak razlikovanja i nejednakosti tretmana osobe ili grupe osoba koja može biti zasnovana na spolu, jeziku, nacionalnom i vjerskom identitetu, socijalnom ili društvenom podrijetlu, spolnoj orijentaciji, fizičkim karakteristikama (invaliditetu) kao i svakoj drugoj okolnosti koja ima za svrhu ili posljedicu da bilo kojoj osobi onemogući ili ugrožava priznavanje, uživanje ili ostvarivanje na ravnopravnoj osnovi prava i sloboda u svim oblastima javnog života.

Javnoj zdravstvenoj ustanovi Dom zdravlja „Dr Mustafa Šehović“ Tuzla pripada i Poliklinika za bolesti uha, grla i nosa koje se bavi prevencijom i unapređenjem zdravlja, dijagnosticiranjem i liječenjem bolesti uha, grla i nosa, kao i osposobljavanjem pacijenta za život sa bolešću.

Djelatnici i ove poliklinike bi morali osigurati svakom pacijentu jednak pristup zdravstvenim uslugama i imati jednak tretman prema svim pacijentima, bez obzira na spol i neku drugu pripadnost, zatim, upoznati pacijenta sa informacijama o njegovom zdravlju, pravima i obvezama, te na koji način ih ostvariti u ovoj zdravstvenoj ustanovi. Vidno istaknuti informacije kome se korisnik usluge može žaliti na učinjenu diskriminaciju /omalovažavanje/ kršenje prava. Imati posebne pravilnike tijela i jasne procedure kojima se sprječava i sankcionira diskriminacija. Imati dostupan Vodič za pacijente o zdravstvenoj ustanovi, kućnom redu, kontakt telefonima, zakonskim pravima i obvezama pacijenta, načinom ostvarivanja, prava na prigovor pacijenta u vezi postupanja zdravstvenih radnika. Dalje, pismeno odgovoriti na žalbu pacijenta u roku od 15 dana prema Zakonu o upravnom postupku. Zaposlenici ove zdravstvene ustanove ne smiju ignorirati diskriminaciju bez obzira na koga se vrši ili nad kim se vrši.

No, shodno onomu što smo moja supruga Finka Šimić (1954) koju na ovoj Polikliniki Uho, grlo i nos liječi dr. Adil Kurtović veoma korektno, uspješno i profesionalno izvršava svoje obveze ne postavljajući nikakve uslove, ultimatume i sl. Kod dr. Kurtovića svi pacijenti su jednakopravni, nema diskriminacije po bilo kojoj osnovi, prema svakom pacijentu prilazi profesionalno i krajnje odgovorno, nikoga nije vratio da ga prethodno nije pregledao, niti povisio ton, a vulgarni, neprimjereni izrazi ili kojekakve psovke ne postoje u njegovom riječniku. Izraziti primjer stručne osposobljenosti i kućnog odgoja.

Pored dr. Kurtovića respekt zaslužuje i medicinska sestra na šalteru (recepciji) za koju ne znam kako se zove, svojim pristupom prema svakom pacijentu s osmjehom na licu i raspoloženjem zrači pozitivnom energijom opravdavajući svoj poziv i medicinsku etiku.

Samo da napomenem, moja supruga Finka Šimić, pored toga što ima ogromne posljedice sa sluhom na obadva uha, 90% je invalid, rješenje Instituta za medicinsko vještačenje zdravstvenog stanja Sarajevo, Odjeljenje za prvostepeni postupak medicinskog vještačenja Tuzla, datum ocjene 01.06.2023, nalaz je konačan sa 13.06.2023 godine.

19.07.2023 godine je u mojoj pratnji, koji sam također 90% invalid s protezom na desnoj nozi i jedva se krećem uz pomoć štapa, na prethodnom pregledu dr. Kurtović je predložio da Finki na Polikliniki uho, grlo i nos urade Audiogram kako bi ostvarila pravo na slušni aparat.

Nakon strpljivog našeg čekanja 30-setak minuta, stiže djelatnik koji radi u Kabinetu za audiometrijsko vestibulometrijska testiranja Fahrudin Mešić Odg. med. Audiometričar (tako piše na vratima), nadmen, odbojan, mrzovoljan, ne odgojen i ne vaspitan, daleko od svog poziva počeo da galami (viče) na moju suprugu zašto nije donijela raniji nalaz, na što sam ga pristojno upozorio da ne razgovara tako nepristojno i drsko s damom, te da ona nema prethodni nalaz, negdje smo ga zagubili i zamolio ga da nas ne maltretira, ne ponižava i da ima razumijevanja prema nama jer smo već zagazili u osmu deceniju života i teški invalidi naglašavajući; „Ne mogu vjerovati da ne može uraditi ovaj nalaz bez prethodnog“. Uostalom, valjda ste ju evidentirali kod vas u protokolu, pa vas molim budite razumni i potražite kako bi nas poštedjeli. No, nije imao milosti, okrenuo nam leđa, zalupio vrata i nestao.

Očajni ne vjerujući šta doživljavamo, pogotovo moja supruga Finka koja je mirovinu zaradila u UKC Tuzla da joj sada ovako uzvraćaju njene bivše radne kolege, nijemo smo, bespomoćno i tužno se gledali bez riječi dok nam se nije visokim tonom neprimjerenog stava obratila, kako smo mogli zaključiti Odgovorna sestra: Mirhana Skopljak med.sestra-tehničar u društvu svoje kolegice za koju nijesmo doznali tko je i koju funkciju obnaša na ušnom. Takorekući, bljuvale su po nama pogrdnim, diskriminirajućim i omalovaženim riječima, čime su zaista prevršile svaku mjeru.

Duboko povrijeđeni, omalovaženi i diskriminirani u svakom pogledu, prihvatio sam moju suprugu za ruku, podigao sa stolice jer nije sposobna samostalno hodati i krenuo potražiti zaštitu štiteći dostojanstvo moje supruge i moje malenkosti iskreno se nadajući da na kraju tunela mora postojati svjetlost (izlaz). Ovako nešto nijesmo zaslužili, naročito moja supruga koja je tijekom rata 92-95 pješačila do posla iz Šićkog Broda i nazad izvršavajući radne obveze jer nije bilo prijevoza, niti ja koji sam umjetničkim djelom dao doprinos obrani Bosne i Hercegovine Zbirkom pjesama Ne dam Bosnu, zatim tekstovima za muziku mnogim brigadama, te jedinicama ARBiH i HVO BiH, a da ne spominjem brojne medije za koje sam radio kao vanjski suradnik (novinar snimatelj) preko 30 godina.

Idemo u Upravu Javne zdravstveno-nastavne ustanove Dom zdravlja „Dr. Mustafa Šehović“ Tuzla gdje nas na recepciji dočekuje tajnica, g-đa Hedija, jedino smo uspjeli doznati njeno ime, iznimno prijatna i odgovorna svome pozivu, strpljivo je saslušala našu primjedbu (žalbu) zbog čega se obraćamo, uzela od Finke medic. dokumentaciju i odnijela nadležnoj osobi, Pomoćniku direktora za Sektor nemedicinskih poslova dipl, ecc Faruku Jogunčiću.

Nismo dugo čekali, g-đa Hedija nam uručila medic. dokumentaciju uz izvinjenje za stres i nelagodnost koju smo doživjeli, te da se javimo na Ušno sestri Mirhi da uradi Finki audiogram, nakon čega am shvatio da je upravo ona odgovorna sestra Mirhana Skopljak med.sestra-tehničar koja nas bijesna kao ris dočekala na prijemu (recepciji) ispoljavajući još veći gnjev mržnje i netrpeljivosti prema nama jer smo nju i gore navedenu njenu radnu kolegicu vrijeđali pogrdnim riječima i psovkama kako navodi, što odgovorno tvrdim da je očita laž i izmišljotina, jer, moj karakter nikada ne bi tako nešto dozvolio. Na kraju sam shvatio da je to njen gnjev što mora izvršiti naređenje nadređenoga, mada je imala čvrst diskriminirajući stav pri svojoj ranijoj odluci.

Nakon što je uradila audiogram mojoj suprugi Finki, na scenu stupa spominjana njena radna kolegica za koju nijesmo uspjeli doznati kako se zove, razgoropađena poput lavice, izlazeći iz Kabineta za audiometrijsko vestibulometrijska testiranja zaglušujućom lupom zatvara vrata, pogrdnim izrazima se oglašava iz sveg glasa (marš, marš j..o vas otac), što izbezumljeno se pogledavamo svi pacijenti koji su prisutni.

Još uvijek ne shvatamo situaciju i neprimjereno ponašanje spomenutih djelatnica ušnog, dolazimo na red kod dr. Kurtovića koji nakon kraćeg vremena izlazi iz ordinacije, potom ulazi odgovorna sestra Mirhana Skopljak med.sestra-tehničar uzimajući od mene ime, prezime, adresu stanovanja, no, kada je zatražila br mog tel postalo mi sumnjivo te sam ju pitao; Zašto vam to treba? Odgovor je uslijedio kako bi me mogli „tužiti“. Zašto pitam. Razlog je jasan. Uslijedio je odgovor od nje, Ako je tako, br tel ne dam. Ako sam prekršio pravila ponašanja (kućni red) imaju zaštitari. Što ih ne zovete?

Potom ulazi dr. Kurtović vidno isfrustriran i pita; „Šta se to desilo, ovi spominju i sud? Što ste napravili?

Nakon pregleda gospon dr. Kurtović u uho stavlja lijek, te da se Finka javi u utorak, 25,07,2023 kako bi nastavili dalju proceduru.

Gospon dr, Kurtović je poslije svega zadržao neutralnost držeći se svoje profesije, što je za svaku pohvalu, no, Finka i moja malenkost se pitamo kakvo nas razočarenje i koja diskriminacija čeka u utorak od spomenutih medicinskih djelatnika navedene polilinike 25.07.2023 kada Finka dođe na kontrolu.

Naš je zaključak: Naše dostojanstvo i naš karakter ni zašto ne damo.

Vrijeme je za promjene načina rada Javne zdravstvene ustanove Dom zdravlja „Dr Mustafa Šehović“ Tuzla

Dokle da „Mantra“ šuti i trpi?

Stop diskriminaciji!

 

 

Anto Šimić Čiko

Na vrh