Čim novi automobil izađe iz salona, odmah gubi dobar procenat maloprodajne cijene. Dok vrijednost vozila nastavlja da se smanjuje tokom vremena, nekim brendovima ona brže pada. Da bismo utvrdili kojim brendovima automobila najviše pada vrijednost, carvertical je analizirala više od 72 miliona jedinica podataka između 2019. i 2022. godine u SAD, Evropi i Australiji.
Evo šta su glavni zaključci:
Porše (-64,4 odsto), Džip(-84,4 odsto) i MINI (-85,5 odsto) su 3 brenda kojima najmanje pada vrijednost, dakle oni zadržavaju najveću vrijednost kad se najniža tržišna vrijednost automobila oduzme od početne cijene. Tako će, na primjer, Porše izgubiti samo 64,4 odsto svoje vrijednosti tokom godina, dok će Lexus izgubiti 89,9 odsto svoje vrijednosti.
„Iako Porše proizvodi sportske automobile, njegovi modeli su dovoljno praktični za svakodnevnu vožnju. 911 je vjerovatno jedan od najlegendarnijih automobila u automobilskoj istoriji, sa ogromnim brojem obožavalaca. Nije ni čudo što je potražnja veća od ponude. Poršeovi automobili su pouzdani, izdržljivi i imaju prepoznatljiv izgled koji privlači kupce“, objašnjava Matas Buzelis iz firme carVertical.
Klasičniji brendovi, kao što su Hjundai i Tojota, takođe se pojavljuju među vozilima sa visokom preostalom vrijednošću. Ta vozila su pristupačnija i obično imaju niže troškove održavanja, što povećava njihovu poželjnost među kupcima polovnih automobila.
Dok neki premijum brendovi kao što su Jaguar, Land Rover i Lexus imaju tendenciju da im manje pada vrijednost, to nije uvijek slučaj.
Mnogi premijum brendovi automobila gube više vrijednosti u odnosu na svoje jeftinije konkurente.
Brendovi automobila kojima najviše pada vrijednost tokom godina su Chrysler, Audi i Seat. Na primer, maksimalni pad vrijednosti novog Chrysler-a će na kraju biti -96,8 odsto (u proseku za 25 godina), što ga čini brendom koji gubi većinu svoje vrijednosti na tržištu. U stvari, oko polovine brendova na lošijem kraju ove tabele pada vrijednosti automobila su premijum klase. Iako potrošači vole Infiniti, BMW i Volvo, njihova vrijednost se vremenom značajno smanjuje.
Radi poređenja, automobili marke Toyota dostižu najnižu vrijednost sa 19 godina, dok je kod BMW-a to 21. godina. Ipak, vozila marke Toyota gube oko 88,7 odsto vrijednosti, dok kod BMW-a taj postotak iznosi 93,8 odsto. Koji faktori uzrokuju te razlike?
„BMW i drugi brendovi luksuznih automobila obično imaju funkcije i tehnološka poboljšanja koja kupci polovnjaka ne cijene. Ako možete da priuštite novi BMW, Mercedes-Benz ili Land Rover, vjerovatno želite sav luksuz i inovacije koje možete da dobijete. Osoba koja traži polovan automobil daje prednost cijeni i troškovima održavanja u odnosu na sve nepotrebne funkcije. Zato je polovna Tojota za mnoge kupce privlačnija od BMW-a“, kaže M. Buzelis
Vlasnici Audija (-96,2 odsto), Seat-a (-95,8 odsto) i Škode (-95 odsto) takođe ne treba da očekuju da dobro prođu prilikom prodaje svojih starih vozila.
Polovni automobili dostižu najnižu vrijednost
Prema istraživačima kompanije carVertical, prosječna starost vozila kojima je najviše pala vrijednost je 20–23 godine. Međutim, različiti brendovi automobila dostižu najnižu vrijednost u različitim fazama.
Porsche i MINI najmanje koštaju kad napune 15 godina. Kad dostignu to godište, vrijednost ponovo počinje da im raste. Dobro očuvani modeli mogu biti vrijedna investicija. Isuzu, Suzuki, Kia i Dacia su u suprotnoj priči – dostižu cjenovno „dno“ sa 30 godina.
Ako se neki model smatra raritetom, vrijednost tog automobila može značajno da raste tokom vremena. Devedesetih, BMW je napravio samo 891 jedinicu modela M5 E34 Touring. Njih 20 je imalo posebno ime – Elekta – i pravljeni su za italijansko tržište. Pored 3,8-litarskog motora od 335 KS, ovi karavani su takođe imali naročitu boju karoserije i dizajn enterijera. Naći polovnu Elektu danas je kao traženje igle u plastu sena. Ljubitelji automobila treba da budu spremni da potroše najmanje 100.000 USD ako misle da je parkiraju u svojoj garaži.
Dok će običan automobil vjerovatno završiti na deponiji za 20–30 godina, Porše ili Jaguar sa dokumentovanom servisnom knjižicom i besprijekornom istorijom vremenom može postati još vrijedniji, prenosi Bankar.me.