U Kantonalnoj privrednoj komori Tuzla, u okviru realizacije projekta „Unapređenje okvira za integraciju dualno organizovanog obrazovanja u Tuzlanskom kantonu“, 8. oktobra 2024. godine, održan je Info dan za realizaciju praktične nastave kod poslovnih subjekata na kojem su predstavljeni zakonski okvir za realizaciju praktične nastave, te program i priručnik za obuku mentora praktične nastave u poslovnim subjektima.
Cilj projekta je unapređenje saradnje škola za srednje stručno obrazovanje i obuku i poslovnih subjekata u Tuzlanskom kantonu i sistemski pristup za uvođenje elemenata dualno organizovanog obrazovanja, za šta je potrebna sinergija svih ključnih aktera uključujući Ministarstvo, Pedagoški zavod, stručne škole, kompanije i Komoru što na kraju treba rezultirati poboljšanjem zapošljivosti učenika nakon završene srednje škole.
U pozdravnom obraćanju predsjednik Komore, Nedret Kikanović je istakao značaj saradnje privrede i obrazovanja, što se vidjelo i u velikom broju prisutnih. Istakao je značaj učenja na radnom mjestu, na najsavremenijim mašinama, uz mentore koji prenose svoja znanja i vještine. Predsjednik Kikanović se još jednom zahvalio na podršci koju je GIZ pružio prilikom realizacije projektnih aktivnosti, kao i finansijerima, Vladi Njemačke i Vladi Švicarke.
Direktor pedagoškog zavoda, Izet Numanović je naglasio značaj procesa koji su se pokrenuli u cilju unapređenja realizacije praktične nastave, ističući značaj kvaliteta koji se obezbjeđuje saradnjom škola i privrede, obukom mentora te mogućnost da učenici po završetku svog školovanja ostanu raditi upravo u firmama u kojima su obavljali praktičnu nastavu i sticali vještine i kompetencije, što je značajno i za privredne subjekte u kojima je sveprisutan problem nedostatka stručne radne snage.
Ministar obrazovanja i nauke TK, Ahmed Omerović je naglasio da je ovaj proces izuzetno bitan za Tuzlanski kanton kao jednu od najzančajnijih ekonomskih regija naše zemlje i da obrazovanje mora biti aktivno uključeno u privredni razvoj i pratiti potrebe domaće privrede. Ministarstvo je i za ovu godinu osiguralo sredstva za osiguranje učenika, završene su obuke master mentora i u narednom periodu će započeti i obuka menotra u privrednim subjektima.
Kako je istakla projekt menadžerica, Edina Kurtić, cilj je upoznati sve aktere o uslovima i načinu realizacije praktične nastave i unaprijediti saradnju između srednjih stručnih škola i poslovnih subjekata kako bi se učenicima omogućilo sticanje praktičnih znanja i vještina u realnim radnim uslovima, čime se povećava njihova konkurentnost na tržištu rada po završetku školovanja. Prisutnim predstavnicima škola i poslovnih subjekata predstavljeni su Izmjene i dopune Pravilnika o praktičnoj nastavi, Uputstvo za realizaciju praktične nastave u privrednim subjektima srednjih škola Tuzlanskog kantona i Program za obuku mentora praktične nastave, kojim su stvoreni zakonski preduslovi za sistemsko uređenje ove oblasti. Veliki broj prisutnih, kako iz obrazovanja tako i iz privrede, kroz pitanja i diskusiju razmijenili su iskustva, razriješili nejasnoće koje su imali te podijelili svoje uspješne primjere što bi trebalo podstaći i ostale poslovne subjekte da se aktivno uključe.
U okviru SEDEP programa GIZ pruža savjetodavnu i stručnu podršku unapređenju pravnog okvira za stručno obrazovanje partnerima u TK. Ena Kunić, savjetnica u GIZ-u, istakla je sljedeće: „Izmjenama i dopunama Pravilnika omogućena je sistemska integracija mentora praktične nastave kod poslovnih subjekata, te je po prvi put u Bosni i Hercegovini kroz podzakonski akt u obrazovni sistem integrisan master mentor koji će podučavati mentore vještinama neophodnim za rad sa učenicima. Olakšano je regulisanje ugovornih odnosa povodom praktične nastave izvan škole kroz predviđanje obrazaca ugovora kojima će se regulisati sva prava i obaveze ugovornih strana, te u konačnici unaprijediti saradnja između dva mjesta učenja. Raduje nas što smo kroz savjetodavnu podršku doprinijeli poboljšanju pravnog okvira u TK.“
U narednom periodu Pedagoški zavod i Komora će započeti i prve obuke mentora praktične nastave kod poslovnih subjekata. Mentor je učitelj na radnom mjestu, uzor učeniku, koji prenosi svoja znanja i vještine u realnom radnom okruženju. On je zadužen da na cjelovit način oblikuje procese učenja i organizira stručno obrazovanje u preduzeću, kako po pitanju njegovih sadržaja, tako i po pitanju metodološkog pristupa, na način da učenike osposobljava za rad u struci. Kroz obuku će mentori dobiti upute kako najbolje prenijeti svoja znanja i vještine, kako motivisati učenike i kako se postaviti u nekim neželjenim situacijama.
Projekat koji Komora realizira na osnovu ugovora o lokalnoj subvenciji, provodi se u okviru programa „Održivi ekonomski razvoj i promocija zapošljavanja u Bosni i Hercegovini“ (SEDEP) čiji je cilj poboljšanje stanja zapošljavanja i jačanje privatnog sektora u Bosni i Hercegovini, sa fokusom na zelenu ekonomsku i digitalnu transformaciju. Projekat sufinansiraju Vlada SR Njemačke (BMZ) i Vlada Švicarske a provodi GIZ. Cilj projektne komponente „Jačanje srednjeg stručnog obrazovanja i obuke“ (SVET) jeste jačanje sistema stručnog obrazovanja s fokusom na dualno organizovano stručno obrazovanje.