Glede prethodnih vremenskih nepogoda-velikih snježnih padavina koji su ugrozili mnoga gospodarstva, putove i ljudske živote diljem Federacije Bosne i Hercegovine (FBiH) pa tako i građane Mjesne Zajednice u gradu Gradačac, odnosno u Hrgovima Donjim, pogotovo invalida, te starih i nemoćnih kojima je snijeg zatrpao puteve, onemogućio prilaz i pješice, pa tako kolima hitne pomoći i vatrogascima ukoliko bi bilo potrebno, zatim nestankom električne energije i pitke vode, izostanak komunikacije (prekid tel, veza) čiji su životi uistinu bili dovedeni u pitanje a da nitko od mještana, niti nadležnih MZ Hrgovi Donji poduzme mjere spašavanja ljudski života i dobara.
Bruka i sramota.
No, kako kaže stara izreka „U muci se poznaju junaci“, pa tako i u ovoj prirodnoj katastrofi potražiti spas ugroženima kod nadležnih institucija grada Gradačac Civilnoj zaštiti, Gradskoj službi spašavanja PU Gradačac i dr. odvažio se potražiti njihov bivši anonimni sugrađanin koji je trbuhom za kruhom prije pedesetak godina otišao iz Hrgova Donjih, ali su Hrgovi Donji i njegovi građani ostali u njemu, u srcu, koji između ostaloga izjavljuje:
„Sticajem okolnosi sam doznao da su zatrpani snijegom dvije stare i iznemogle obitelji u Hrgovima Donjim, teški su invalidi, pored toga već nekoliko dana nemaju struje, pitke vode, bez ogreva su, niti bilo kakve komunikacijske mreže, 26.12.2024 godine sam se posredstvom telefona obratio Civilnoj zaštiti Gradačac (CZG), Gorskoj Službi Spašavanja (GSS) koji su već sutradan 27.12. intervenirali, pročistili putni prilaz do ugroženih razgrtačem snijega, dok je ekipa GSS također odradila ostali dio posla, koji uistinu zaslužuju svaku pohvalu. No, glede navedenog, nameće se stereotipno pitanje: Zašto su zatajili u ovako stresnoj i ozbiljnoj situaciji organi MZ Hrgovi Donji na čelu s predsjednikom MZ ispoljavajući totalnu neodgovornost, nesposobnost i nebrigu o svojim sugrađanima, zbog čega organi reda trebaju pokrenuti disciplinsku, krivičnu i kakvu već odgovornost na njihovoj indolentnosti, jer, oni su u službi građana koji su im dali svoje povjerenje na tu funkciju, a, oni im u znak zahvalnosti maćehinski uzvraćaju. Ljudski životi su bili u pitanju. To je nedopustivo“. Zaključuje naš anonimni sugovornik.
Ako članovi Mjesne Zajednice Hrgovi Donji na čelu s predsjednikom nisu htjeli, čisto sumnjam da nisu znali što im je činiti, onda ne posjeduju ni ljudske vrline da je dužnost i obveza svakog građanina priteći u pomoć ugroženima, pogotovo svojim sugrađanima, susjedima i rođacima, predočit ćemo im dio obveza iz Statuta lokalne samouprave kojih bi se trebali posebno pridržavati:
Mjesna zajednica je oblik mjesne samouprave za dio područja općine ili službenog grada u Bosni i Hercegovini.
Organi mjesne zajednice su:
Savjet Mjesne zajednice
Predsjednik Mjesne zajednice
Predsjednik mjesne zajednice je ujedno i član Savjeta i po funkciji predsjednik Savjeta.
Članove Savjeta biraju građani s područja Mjesne zajednice na temelju općeg biračkog prava, na neposrednim izborima i tajnim glasanjem.
U skladu sa Statutom općine način obrazovanja, poslovi, organizacija i način finansiranja mjesnih zajednica detaljnije se uređuju posebnom odlukom. Inicijativu za formiranje nove MZ odnosno promjenu postojećih mogu pokrenuti:
zbor građana MZ;
najmanje deset posto birača sa područja za koje se predlaže promjena;
vijeće MZ;
načelnik općine
Inicijativa za odvajanje dijela MZ u posebnu MZ upućuje se vijeću postojeće MZ, a ako se on o tome negativno odredi, dužan je u roku od 30 dana organizirati referendum o tom pitanju.
Zakon o lokalnoj samoupravi kao organ mjesne zajednice predviđa vijeće mjesne zajednice, koje može brojiti najviše devet članova. Način izbora i opoziva članova vijeća utvrđuje se statutom mjesne zajednice.
Prava i obaveze mjesnih zajednica
Građani u mjesnim zajednicama mogu zadovoljiti zajedničke potrebe i interese putem:
pokretanja inicijative za donošenje i izmjenu propisa i općih akata iz nadležnosti općine;
pokretanja inicijative za izgradnju, održavanje i korištenje lokalnih puteva i drugih komunalnih objekata i načina osiguravanja finansijskih sredstava za tu namjenu;
pokretanje inicijative za komunalno uređenje naselja, održavanje čistoće ulica, uređenje i održavanje zelenih površina;
zaštite i unapređenja životne sredine;
pokretanja inicijative za izdvajanje, spajanje i pripajanje naseljenih mjesta iz sastava općine;
održavanja i korištenja poslovnog prostora datog na upotrebu mjesnoj zajednici;
zadovoljavanja potreba i interesa u oblasti civilne zaštite, odnosno zaštite od elementarnih i drugih nepogoda;
organiziranja humanitarnih akcija za korisnike socijalne pomoći i druge socijalne kategorije građana;
realiziranja zajedničkih potreba u oblasti kulture, fizičke kulture, organiziranja kulturnih manifestacija i sportskih takmičenja;
raspisivanja i provođenja referenduma.
Statutom i drugim aktima mjesne zajednice može se predvidjeti zadovoljavanje i drugih potreba od neposrednog interesa za građane.
Z A K O N O PRINCIPIMA LOKALNE SAMOUPRAVE U FEDERACIJI BOSNE I HERCEGOVINE
DEFINICIJA LOKALNE SAMOUPRAVE
Član 2.
Lokalna samouprava podrazumijeva pravo i osposobljenost jedinica lokalne samouprave da, u granicama zakona, reguliraju i upravljaju određenim javnim poslovima na osnovu vlastite odgovornosti i u interesu lokalnog stanovništva.
SAMOUPRAVNI DJELOKRUG JEDINICE LOKALNE SAMOUPRAVE
Član 8.
Jedinica lokalne samouprave ima vlastite nadležnosti ustanovljene ustavom i zakonom i ima pravo baviti se svim pitanjima od lokalnog značaja koja nisu isključena iz njene nadležnosti, niti dodijeljena u nadležnost neke druge vlasti na osnovu ustava i zakona.
Ona će biti samostalna u odlučivanju o pitanjima iz vlastitih nadležnosti, koje ne mogu biti ograničene ili uskraćene od federalnih ili kantonalnih vlasti, osim u slučajevima i u okvirima utvrđenim ustavom i zakonom.
U vlastite nadležnosti jedinice lokalne samouprave posebno spadaju:
Izdvajamo:
– osiguranje i zaštita ljudskih prava i osnovnih sloboda u skladu sa Ustavom;
– utvrđivanje i provođenje politike uređenja prostora i zaštite čovjekove okoline;
o vodosnabdijevanje, odvođenje i prerada otpadnih voda,
o održavanje javne čistoće,
o gradska groblja,
o lokalni putevi i mostovi,
o ulična rasvjeta,
– organiziranje, provođenje i odgovornost za mjere zaštite i spasavanja ljudi i materijalnih dobara od elementarnih nepogoda i prirodnih katastrofa;
– osiguravanje i vođenje evidencija o ličnim stanjima građana i biračkih spiskova;
– zaštita životinja.
Osim ukoliko zakon ne odredi da neku nadležnost treba smatrati povjerenom, nadležnost, ustanovljena ili predviđena zakonom, smatra se vlastitom nadležnosti jedinice lokalne samouprave.
Ovaj put je Savjet MZ Hrgovi Donji na čelu s predsjednikom totalno zatajio, ili su smatrali da su dvije navedene obitelji manje vrijedne od njih, mada su ubrali njihove glasove tijekom izbora kada su im obećavali kule i gradove da samo glasuju za njih. Ne priča narod uzalud: Laže kao političar“ da bi samo ostao na vlasti.
Anto Šimić Čiko