Tuzla

Grad Tuzla – Zaključci Komisije za ljudska prava i slobode sa sjednice održane 30.12.2024. godine o utvrđenom kršenju prava Evropskog univerziteta „Kallos“ Tuzla, sa prijedlozima krivičnog i disciplinskog procesuiranja odgovornih lica

Komisija za ljudska prava i slobode Gradskog vijeća Tuzla održala je sjednicu dana 30.12.2024. godine, na kojoj je razmatrala izostanak postupanja nadležnih institucija po zahtjevima Komisije u vezi sa ozbiljnim kršenjem prava Evropskog univerziteta „Kallos“ Tuzla, njegovih studenata, profesora i ostalih zaposlenika. Ignorisanje zahtjeva Komisije, koja djeluje po zaključcima Gradskog vijeća Tuzla, predstavlja čin kojim se dodatno potvrđuju namjere odgovornosti za povrede zakona i prava.

Komisija je utvrdila ozbiljno kršenje prava Evropskog univerziteta „Kallos“ Tuzla od strane institucija navedenih u zaključcima, te najoštrije osuđuje svaki pokušaj izbjegavanja zakonskih obaveza i zloupotrebu institucija kako bi se prikrile nezakonite radnje odgovornih lica.

Na sjednici su usvojeni sljedeći zaključci:

  1. Komisija zahtijeva od Kantonalnog tužilaštva Tuzlanskog kantona hitno postupanje po dostavljenim informacijama i pokretanje istrage protiv svih odgovornih lica Vlade TK, Ministarstva za obrazovanje i nauku TK, Službe za inspekcijske poslove Grada Tuzla, zbog kršenja zakona u slučaju Evropskog univerziteta „Kallos“ Tuzla.

Građevinski inspektor Edin Skenderović donio je naprasno u odluku o zatvaranju objekta Evropskog univerziteta „Kallos“ Tuzla zbog nedostatka upotrebne dozvole, radi promjene namjene prostora, iako je prema članu 154. Zakona o prostornom uređenju i građenju bio dužan naložiti otklanjanje nedostataka u primjerenom roku. Postoji sumnja da su mjere protiv Evropskog univerziteta „Kallos“ Tuzla poduzete selektivno, s obzirom na činjenicu da drugi objekti, uključujući objekte Vlade TK, Ministarstva obrazovanja i fakulteta Univerziteta u Tuzli, nemaju upotrebnu dozvolu, a prema njima nisu poduzete slične upravne mjere i pored zahtjeva Komisije za hitno dostavljanje informacije i dokumentacije.

Posebno je sporno što je odluku o zatvaranju objekta iskoristio ministar obrazovanja Ahmed Omerović da dana 28.10.2024. godine donese rješenje o oduzimanju licence Evropskom univerzitetu „Kallos“, iako je prethodno, dana 29.04.2024. godine, donio rješenje Ministarstva (10/1-34-010766/24 od 29.04.2024.) kojim je dao rok za otklanjanje nedostataka. Ministar Omerović je kao osnov za oduzimanje licence naveo da univerzitet nema prostorne uslove za obavljanje nastave jer se nalazio u iznajmljenom prostoru, nakon što je zatvoren od strane inspektora Skenderovića. Ovakvo postupanje nameće pitanje da li je inspektor Edin Skenderović obavijestio ministra Ahmeda Omerovića o zatvaranju Kallosa, što bi ukazivalo na sinhronizovano djelovanje s ciljem nezakonitog oduzimanja licence.

Razlozi za ovakvo djelovanje mogu biti višestruki – od uništavanja konkurencije u oblasti visokog obrazovanja do prisilnog obaranja cijene univerziteta radi prodaje, pri čemu su kolateralna šteta obrazovanje, gubitak akademske godine za 354 studenta, koji su ostali i bez zdravstvenog osiguranja, sudbine 111 profesora, saradnika i zaposlenika, te egzistencija njihovih porodica.

Sudije Samira Šljivić i Svetlana Stevanović, Općinski sud u Tuzli, su kroz dvomjesečno  odugovlačenje postupka, i nezakonito proglašavanje suda nenadležnim (što je potvrđeno ukidanjem odluka od strane Kantonalnog suda u Tuzli) opstruisale donošenje sudske odluke o privremenoj mjeri osiguranja, zadržavajući na snazi nezakonito Rješenje ministra Ahmeda Omerovića.

Također, inspektor Skenderović nije postupio po prijavama koje se odnose na objekte Vlade TK, ministarstava i drugih subjekata koji, kao i Kallos, nemaju upotrebnu dozvolu. Zabilježeno je da je Evropski univerzitet „Kallos“ u vrijeme donošenja sporne odluke bio u postupku dobijanja upotrebne dozvole, koja je u međuvremenu i pravosnažno dobijena 16.12.2024. godine za oko 2.500 m2 najsavremenijeg visokoobrazovnog prostora u regiji, plus 500 m2 manipulativnog protora, što je ignorirano kako bi se univerzitet uništio, bez obzira na posljedice.

  • Ministarstvo obrazovanja i nauke TK je dana 29.04.2024. godine donijelo Rješenje broj: 10/1-34-010766/24, kojim je Evropskom univerzitetu „Kallos“ Tuzla ostavljen zakonski rok od jedne godine za otklanjanje utvrđenih nedostataka.
  • Uprkos jasnom roku koji je važio do 29.04.2025. godine, Ministarstvo je donijelo novo rješenje broj: 10/1-34-030943/24 od 28.10.2024. godine, kojim je Univerzitetu oduzeta licenca prije isteka utvrđenog roka.
  • Time je prekršeno načelo zakonitosti iz člana 4. Zakona o upravnom postupku Federacije BiH (ZUP FBiH), kao i načelo pravne sigurnosti koje nalaže dosljednu i jasnu primjenu propisa.

Povreda prava prema Zakonu o zabrani diskriminacije BiH

Komisija konstatuje da su postupci Ministarstva obrazovanja i nauke TK i Vlade TK prema Evropskom univerzitetu „Kallos“ Tuzla doveli do povrede prava zajamčenih Zakonom o zabrani diskriminacije BiH.

Vlada i Ministarstvo obrazovanja i nauke nisu postupili po zahtjevu Komisije od 24.12.202. godine: Zahtjev za hitno postupanje: Komisija zahtijeva od Ministarstva obrazovanja i nauke Tuzlanskog kantona, u cilju otklanjanja povreda prava i zaštite zakonitosti, da preduzme sljedeće mjere:

2.1. Oglašavanje spornog rješenja ništavim

  • Pravni osnov: Član 265. Zakona o upravnom postupku Federacije BiH predviđa mogućnost oglašavanja rješenja ništavim po službenoj dužnosti ili na prijedlog stranke, ako je rješenje donijeto suprotno zakonskim odredbama ili sadrži ozbiljne proceduralne nedostatke.

2.2. Prihvatanje prijedloga za obnovu postupka

  • Pravni osnov: Član 246. stav (1) ZUP-a FBiH omogućava obnovu postupka kada se pojave nove činjenice ili dokazi koji mogu dovesti do drugačijeg rješenja.
  1. Komisija zahtijeva od Federalnog tužilaštva Bosne i Hercegovine da izvrši nadzor rada Kantonalnog tužilaštva TK po osnovu člana 9. Zakona o Federalnom tužilaštvu FBiH, te da delegira predmet drugom kantonalnom tužilaštvu u slučaju da Kantonalno tužilaštvo TK ne preduzme mjere u roku od sedam dana, a da prethodno podnese krivične prijave protiv glavnog tužitelja i odgovornog tužitelja za slučaj Kallos, kako bi se stekli uslovi za delegiranje.
  2. Komisija zahtijeva od SIPA-e (Državne agencije za istrage i zaštitu) da odmah preduzme aktivnosti u skladu s nadležnostima kako bi se osigurala odgovornost svih lica koja su djelovala u suprotnosti sa zakonom, uključujući koordinaciju s tužilaštvima, a ukoliko Kantonalno tužilaštvo TK odmah ne postupi po zahtjevima Komisije o utvrđenim ozbiljnim kršenjima ljudskih prva i nezakonitostima, da se sprovede istraga i protiv glavnog tužitelja i odgovornog tužitelja za slučaj Kallos.
  3. Komisija zahtijeva HITNO aktivno uključenje Obavještajno-sigurnosne agencije BiH (OSA BiH) radi utvrđivanja nalogodavaca i koordiniranih nezakonitih aktivnosti protiv Evropskog univerziteta „Kallos“ Tuzla.
  4. Komisija podnosi Federalnom tužilaštvu FBiH izvještaj o sumnji u izvršenje krivičnog djela od strane sudije Samire Šljivić i sudije Svetlane Stevanović, na 11 strana, sa zahtjevom za uvid u sve slučajeve koje su vodile i vode u predmetu Kallos – zahtjev za donošenje privremene mjere osiguranja.

Krivična djela koja su predmet postupanja uključuju:

  • Povredu zakona od sudije (član 357. Krivičnog zakona FBiH),
  • Zloupotrebu službenog položaja ili ovlasti (član 383. Krivičnog zakona FBiH),
  • Nesavjestan rad u službi (član 387. Krivičnog zakona FBiH),
  • Povredu prava iz privredne djelatnosti (član 268. Krivičnog zakona FBiH),
  • Organizovani kriminal (član 342. Krivičnog zakona FBiH).
  1. Komisija protiv sudije Samire Šljivić podnosi disciplinsku prijavu disciplinskom tužiocu Visokog sudskog i tužilačkog vijeća BiH (VSTV BiH), na 22 strane, sa zahtjevom za uvid u sva tri slučaja koje je vodila i vodi u predmetu Kallos – zahtjev za donošenje privremene mjere osiguranja.

Pravna osnova za disciplinsku odgovornost

Na osnovu člana 56. Zakona o VSTV-u, sudija Samira Šljivić i sudija Svetlana Stevanović počinile su sljedeće disciplinske prekršaje:

  1. a) Tačka (d): Neopravdano kašnjenje u izradi odluke ili procesnim radnjama
  • Sudija nije blagovremeno razmatrala zahtjev za privremenu mjeru osiguranja, čime je prekršeno pravo predlagača na hitnu zaštitu.
  • Neopravdano kašnjenje ili zanemarivanje procesnih obaveza omogućilo je nastavak štetnih posljedica za Evropski univerzitet „Kallos“, uključujući gubitak prava studenata, egzistencijalnu ugroženost zaposlenih i finansijsku destabilizaciju Univerziteta.
  1. b) Tačka (i): Nepostupanje po pravilniku, odluci ili aktu VSTV-a BiH
  • Sudija je zanemarila obavezu postupanja u skladu sa sudskom praksom Općinskog suda u Tuzli i zakonskim odredbama koje obavezuju sud da razmotri privremene mjere osiguranja.
  • Ignorisanje člana 278. ZPP-a, koji nalaže hitno odlučivanje o privremenim mjerama, predstavlja ozbiljno kršenje zakonskih i profesionalnih standarda.
  1. c) Tačka (r): Postupanje s pristrasnošću i predrasudama
  • Odbacivanje zahtjeva bez meritornog razmatranja, uprkos jasnim dokazima i pravnim osnovama, može ukazivati na pristrasnost ili predrasude prema stranci u postupku.
  • Ovakvo postupanje narušava povjerenje u nepristrasnost suda i predstavlja ozbiljnu povredu profesionalne etike.
  1. d) Tačka (s): Kršenje principa Etičkog kodeksa sudija
  • Sudija je svojim postupcima narušila integritet i ugled pravosuđa, što je suprotno osnovnim principima Kodeksa sudske etike. Ignorisanje sudske prakse, zakonskih odredbi i dostavljenih dokaza potvrđuje povredu člana 56. stav 1(s).
  1. Povrede Kodeksa sudske etike

Sudija Samira šljivić i sudija Svetlana Stevanović prekršile su sljedeće principe iz Kodeksa sudske etike:

Nepristranost (Član 2.1 i 2.3)

  • Sudija je dužna osigurati povjerenje javnosti u nepristranost pravosuđa. Odbacivanje zahtjeva bez meritornog razmatranja, unatoč sličnim presedanima, ukazuje na nedostatak nepristranosti.
  • Ignorisanje dokaza i zakonskih obaveza dovodi do percepcije pristrasnog postupanja, posebno u svjetlu presedana iz predmeta protiv Grada Živinice.

Integritet (Član 4.2 i 4.5)

  • Postupci sudije ukazuju na nedostatak transparentnosti i integriteta, čime je ozbiljno narušeno povjerenje javnosti u pravosuđe.
  • Svjesno ignorisanje sudske prakse i zakonskih odredbi dodatno podriva integritet sudskog postupka.

Stručnost i odgovornost prema poslu (Član 5.5 i 5.6)

  • Ignorisanje zahtjeva za privremenu mjeru osiguranja i pravno neutemeljeno odbacivanje zahtjeva jasno pokazuju neispunjavanje profesionalnih standarda efikasnosti i zakonitosti.
  • Svjesno odugovlačenje postupka obesmišljava institut privremene mjere osiguranja, što predstavlja ozbiljan profesionalni propust.

Jednakost (Član 3.1 i 3.3)

  • Sudija je obavezna osigurati jednak tretman stranaka u postupku. Suprotno tome, predlagač osiguranja nije dobio jednakost u razmatranju zahtjeva, što narušava načelo jednakosti.
  1. Komisija traži od Tužilaštva TK da podnese zahtjev sudu za određivanje pritvora odgovornim licima, uključujući sudiju, ministra i inspektora, i druga odgovorna lica, radi sprječavanja daljeg kršenja zakona i prava.
  2. Komisija dostavlja svim gore navedenim institucijama kompletne zaključke i zahtjeve sa sjednice održane 24.12.2024. i 26.12.2024. godine radi njihovog postupanja i dalje preduzimanja mjera u skladu sa zakonom.

Komisija ističe da će odgovornost za kršenja prava i zakona snositi svi oni koji su aktivno ili pasivno doprinosili nezakonitim radnjama. Neće biti zaštićenih niti privilegovanih, a svaki pokušaj manipulacije pravnim sistemom naići će na odlučan odgovor Komisije i nadležnih organa.

Komisija će dostaviti izvještaje Državnoj agenciji za istrage i zaštitu (SIPA) i Federalnom tužilaštvu, koji su dosad dali najveći doprinos formiranju krivičnih predmeta protiv odgovornih lica, uključujući sudiju, ministra i inspektora.

Nakon sjednice, Komisija je obavijestila javnost da neće odustati od svojih zahtjeva i da će dosljedno istrajati na utvrđivanju odgovornosti svih uključenih. O svim daljim koracima javnost će biti pravovremeno informisana.

Nova godina mora donijeti pravdu i odgovornost, a svi oni koji su činili nezakonite radnje kršenjem ljudskih prava i sloboda suočiće se s posljedicama svojih postupaka. Komisija je odlučna da zaštiti prava svih pogođenih i osigura zakonitost i pravdu u ovom slučaju, i svim ostalim slučajevima!

                                                                      PREDSJEDNIK KOMISIJE                                                                             

                                                                               Mirnes Ajanović

Na vrh