Na lokalnim izborima pravo glasa ima 3.650.550 birača na 5.211 biračkih mjesta. Na izborima učestvuje 48 političkih partija sa 23.788 kandidata, od kojih 144 pretendira na poziciju predsednika opština, a među njima je i 15 žena. Izbore će pratiti 324 međunarodna promatrača OSCE/ODIHR. Albanija ima 61 opštinu, a državi je potrebna temeljita reforma lokalne samouprave.
Albanija je stekla kandidatski status za EU septembra 2014.godine, a pregovore je započela krajem 2022.godine. U okviru zadataka koje Albanija treba ispuniti su reforma pravosuđa, borba protiv kriminala (trgovina narkoticima i ljudima) i korupcije, nedostatak nezavisnih medija, depolitizacija institucija, povećanje efikasnosti kao i uspostavljanja dinamičnijeg dijaloga između vlasti i opozicije u cilju da reforme budu sveobuhvatnije i ubrzane. Politički pritisci, zastrašivanja, korupcija i ograničeni resursi spriječili su pravosuđe da funkcionara u potpunosti, nezavisno i efikasno. Korupcija je prisutna u svim segmentima i na svim nivoima vlasti, uključujući javne nabavke i javno-privatna partnerstva. Vlada Edija Rama bila je neuspješna prilikom otklanjanja ekonomskih i društvenih posljedica trostrukog zemljotresa 2019.godine.
Neizbježno pitanje za Edija Ramu je, zašto je Albanija još uvijek uvjerljivo najsiromašnija zemlja u Evropi, a ima izvanredne potencijale za razvoj? U rješavanju političke krize u Albaniji zakazali su EU i NATO, a kriza u Albaniji razotkrila je korupcijsku mrežu Edija Rame u koju su uključeni i pojedini (bivši) visoki zvaničnici EU, SAD ali i drugih država.
Koalicija „Zajedno pobjeđujemo” protiv Socijalističke partije
Iako se vodi borba za svako mjesto i za svaki glas, ipak izborna kampanja je usmjerena ka velikim gradovima kao što su Tirana, Elbasan i Drač/Durrës. Istraživanja javnog mnijenja pokazuju popriličnu izjednačenost između Socijalističke partije i koalicije „Zajedno pobjeđujemo“. Koalicija „Zajedno pobjeđujemo” dominira na sjeveru Albanije (Skadar/Shkodër, Tropoja/Tropojë, Kukeš/Kukës, Leža/Lezhë i Has/Has), dok je u porastu podrška i na jugu države.
Rezultati predizbornih anketa u Albaniji ne pokazuju uvijek vjerodostojne pokazatelje raspoloženja biračkog tijela u odnosu na dan izbora. Međutim, rezultati anketa se upotrebljavaju kao osnova za određivanje izbornih strategija i vođenje rasprava i analiza o tim rezultatima.
Lokalni izbori – Izbor između narko kartela i/ili parlamentarne republike?
U Izvještaju[2] o međunarodnoj strategiji kontrole narkotika Albanija je postala izvorište kanabisa i matična baza za organizirane kriminalne grupe koje ilegalno prometuju droge iz zemalja izvora na evropska tržišta. Albanski kanabis se šalje u Tursku i razmjenjuje za heroin i kokain, koje albanski državljani krijumčare širom Evrope. Albanske vlasti registrirale su porast zaplijene kokaina 2021.godine preko Luke Drač/Durrës prvenstveno u pošiljkama banana iz Ekvadora. Albanska policija učestvovala je u nekoliko međudržavnih operacija za provođenje zakona 2021. godine, albanski državljani, između ostalih, uhapšeni su u Grčkoj, Italiji, Španiji i Holandiji. Albanski organi za sprovođenje zakona sarađivali su sa američkim kolegama u hapšenju i zaplijeni pošiljke narkotika i laboratorije za preradu droge u Albaniji, kao i zapljene imovine u Albaniji vezano za globalnu međunarodnu trgovinu drogom. Albanski sudovi zaplijenili su 1,2 miliona dolara imovine od Ylli Didanija u aprilu 2021. nakon njegovog hapšenja 31.marta 2021. u SAD. Osnovana je Specijalna antikorupcijska struktura (SPAK). Nekoliko uspjeha ostvareno je u 2021.godini, uključujući hapšenja 38 osoba, uključujući jednog tužioca i nekoliko visokih policijskih zvaničnika, u sklopu velike međunarodne istrage o narkoticima trgovine ljudima. Albanski državljani igraju veliku ulogu u međunarodnoj i organiziranoj kriminalnoj mreži trgovine narkoticima, a Albanija je ključni element balkanske rute trgovine narkoticima prema Zapadnoj Evropi i Velikoj Britaniji. Albanske organizirane kriminalne grupe su prisutne u SAD, Velikoj Britaniji i širom Evrope, kao i u Južnoj Americi, uključujući Ekvador, Kolumbiju i Peruu, te su uspostavili integriranu nabavku, transport, distribuciju i prodajnih lanaca u Evropi, Velikoj Britaniji i SAD. Albanske organizirane kriminalne grupe nastavile su da peru novac u Albaniji i doprinosi korupciji u zemlji.
Nasilan kriminal u Albaniji se često povezuje sa organiziranim kriminalom, i sudijama, tužiocima, policijom i novinarima, koji su bili predmet zastrašivanja. Relativno slaba vladavina prava, korupcija i visoka stopa nezaposlenosti glavni su albanski problemi kontrole nad trgovinom narkoticima. Reforme krivičnog pravosuđa u Albaniji uključuju uklanjanje sudija i tužilaca, koji su povezani sa organiziranim kriminalom i/ili neobjašnjivim ličnim bogatstvom. SAD podržavaju reforme pravosuđa u Albaniji, uključujući savjetovanje i izgradnju kapaciteta za SPAK tužioce i istražitelje, poboljšanu međuagencijsku saradnju u istragama, korekcije reformi kako bi se ograničilo djelovanje transnacionalnog organiziranog kriminala i ponudile su specijaliziranu opremu za poboljšanje operativnih sposobnosti. Albanija mora nastaviti reformu pravosuđa, pooštriti propise i nadzor protiv pranja novca i raditi na eliminaciji utjecaja organiziranog kriminala na albansku vladu i društvo.
Specijalizirana struktura za borbu protiv korupcije i organiziranog kriminala (SPAK), koju čine Specijalno tužilaštvo (SPO) i Nacionalni istražni biro (NBI) su podkapacitirani. Napravljen je napredak u oduzimanju imovine u vezi sa organiziranim kriminalom i to se mora intenzivirati u budućnosti. Također je potrebno nastaviti s naporima kako bi se osiguralo povećanje krivičnog gonjenja i implementacija pravosnažnih presuda, posebno na visokom nivou. Borba protiv cyber kriminala, trgovine ljudima i pranje novca ostaju oblasti u kojima su potrebni dodatni rezultati. Indikator stanja u Albaniji je i povećan broj albanskih državljana, koji podnose zahtjeve za azil u državama članicama EU. Usvajanje poreske i krivične amnestije protivno je stavu Vijeća EU i Moneyvala i može ugroziti napredak u ovoj oblasti, kao i u borbi protiv pranja novca.
„Albanija je i dalje ranjiva na pranje novca zbog korupcije, prisustva mreža organiziranog kriminala, i praznine u zakonodavstvu i nadzoru. Albanija ima veliku cash ekonomiju i neformalni sektor, sa značajnim doznakama i investicionim prilivom novca iz inostranstva. Trgovina narkoticima i druge aktivnosti organiziranog kriminala su glavni izvori opranih sredstava. Albanske kriminalne organizacije imaju veze sa mrežama koje djeluju širom Evrope i Južne Amerike“[3].
Česte afere sa međunarodnim dimenzijama, prikazuju veze Raminog režima sa međunarodnim faktorima i korumpiranost stranih zvaničnika (slučaj bivši zvaničnik FBI Charles McGonigal). Osnivanje ili jačanje nekoliko vladinih agencija oko premijera Rame (Agencija za zajedničko upravljanje, Agencija za medije i informiranje, Agencija za strateške programiranje i koordinacija pomoći – SASPAC) bez sveobuhvatnog upravljačkog okvira i bez sistematske pažnje na linije nadzora i izvještavanja, postavljaju pitanja u vezi sa efektivnom koordinacijom i pružanjem usluga organa javne uprave.
Analitičari smatraju, da su predstojeći lokalni izbori u Albaniji prevazilaze karakter i važnost lokalnih izbora, jer predstavljaju šansu da se krene u konačni obračun sa režimom Edija Rame i dekriminalizacijom Albanije. Savezništvo Salija Berishe i Ilira Mete kroz koaliciju „Zajedno pobjeđujemo“, okuplja opozicione političke snage i predstavlja masovni pokret nezadovoljnih građana Albanije, da krenu u borbu za konačan obračun sa narko kartelom, kriminalom i korupcijom. Lokalni izbori predstavljaju svojevrsni izbor za građane Albanije, da li žele da imaju narko kartel koji će vladati državom i/ili parlamentarnu republiku, koja je građanima u posljednjih 10 godina uglavnom bila uskraćena ili ukradena. Izbori moraju biti transparenti, slobodni i pošteni bez kupovine glasača i glasova iz „crnih fondova“, koji su osigurani prljavim novcem od narko biznisa i trgovine ljudima, jer prihodi od narko biznisa premašuju visinu albanskog državnog budžeta. Politički koncept održavanja na vlasti Edija Rame temelji na kupovini glasova i zastrašivanju, a za te namjene ima neograničene količine novca sumnjivog porijekla i represivni aparat.
Rama protiv snažnog civilnog društva (NGO's)
Institucionalnu saradnju između civilnog društva i Vlade još uvijek treba ojačati kako bi se osigurala smisleno učešće organizacija civilnog društva (CSO's) u procesima donošenja odluka, uključujući i u kontekstu pregovora o pristupanju EU. Osnaženo civilno društvo ključna je komponenta svakog demokratskog sistema, koji je u Albaniji u deficitu i kojeg se Edi Rama očito boji.
Neophodna tranzicijska vlada za pripremu prijevremenih izbora
Padom komunističkog režima Envera Hoxhe 1991.godine retrogradne snage bile su poražene. Dolaskom na vlast Edija Rame i njegove Socijalističke partije (PS), koja vuče korijene u nekadašnjoj komunističkoj partiji Albanije te snage su ponovo doživjele uspon. Rama će u želji za ostankom na vlasti, krizu iz Albanije pokušati prenijeti na region ali i širi evropski prostor. Albaniji je potreban novi ciklus demokratizacije države i dekriminalizacije.
Procesi u regionu, koji su prvo započeti u Sjevernoj Makedoniji postepeno eliminiraju nosioce destabilizacije, kriminala i korupcije kao što su Nikola Gruevski (VMRO-DPMNE), Hashim Thaci (PDK), Bojko Borisov (GERB), a poslije pada Mila Đukanovića (DPS) na red dolazi Milorad Dodik (SNSD) i Edi Rama (PS). Edi Rama nije bez razloga otvoreno podržao Mila Đukanovića na nedavnim izborima u Crnoj Gori, jer je podrška Đukanoviću podrška i samome sebi i sličnom konceptu i načinu vladanja.
Lokalni izbori će po svemu sudeći prouzrokovati formiranje, prelazne vlade, koja će organizirati prijevremene parlamentarne izbore i mirnu tranziciju vlasti. Najveći „uspjeh” Edija Rame je, da je tokom svoje vladavine utvrdio poziciju Albanija kao uvjerljivo najsiromašnije zemlje u Evropi.
Ljubljana/Brisel/Washington/Tirana, 7. maj 2023
Fusnote:
[1] IFIMES – Međunarodni institut za bliskoistočne i balkanske studije sa sjedištem u Ljubljani, Slovenija, ima specijalni konzultativni status pri Ekonomsko-socijalnim vijećem ECOSOC/UN, New York, od 2018.godine. i izdavač je međunarodne naučne revije “European Perspectives”.
[2] Izvor: International Narcotics Control Strategy Report, Volume I: Drug and Chemical Control [March 2022], link: https://www.state.gov/wp-content/uploads/2021/02/International-Narcotics-Control-Strategy-Report-Volume-I-FINAL-1.pdf p. 89.
[3] Izvor: International Narcotics Control Strategy Report Volume II Money Laundering March 2022, link: https://www.state.gov/wp-content/uploads/2022/03/22-00768-INCSR-2022-Vol-2.pdf p. 33