U Republici Hrvatskoj je 2024.godina proglašena superizbornom godinom, jer će se održati parlamentarni izbori, izbori za Europski parlament i izbori za predsjednika Republike Hrvatske. Parlamentarni izbori će se održati 17.travnja/aprila, koji će ukupno biti 11. (prijevremeni) parlamentarni izbori od proglašenja nezavisnosti 1991.godine.
Zastupnici Hrvatskog sabora se biraju neposredno, tajnim glasovanjem primjenom razmjernog sustava po kojem svaka stranka, odnosno kandidat ima pravo na broj parlamentarnih mandata razmjerno broju osvojenih glasova. Izborni prag iznosi 5%. U Sabor se ukupno bira 151 zastupnik. Bira se 140 zastupnika sa teritorija Republike Hrvatske, koji je podijeljen na 10 izbornih jedinica te se iz svake izborne jedinice bira po 14 zastupnika. Tri zastupnička mjesta biraju građani Hrvatske u inozemstvu (11. izborna jedinica) i osam mandata biraju pripadnici nacionalnih manjina (12. izborna jedinica). Ovo su peti parlamentarni izbori na kojima je moguće upotrijebiti prefencijalni glas. Nedovoljno je do sada urađeno na promidžbi prefencijalnog glasa i aktivnog državljanstva.
Na izborima sudjeluju 165 kandidacijske liste od toga je samostalnih stranačkih lista 95 (na prošlim izborima 192), Kandidira ukupno 2277 kandidata, od toga 56% muškaraca i 44% žena. Zanimljivo je, da HDZ na svojim izbornim listama ima samo 25% žena.
Republika Hrvatska ima oko 3,9 milijuna stanovnika, birača sa pravom glasa je 3.733.283, s prebivalištem u Hrvatskoj ih je 3.511.086, od čega prethodno registriranih 13.361. Bez prebivališta u Hrvatskoj (dijaspora – iseljena Hrvatska) aktivno se registriralo 222.197 birača. Najviše se registriralo u Bosni i Hercegovini, Njemačkoj, u Srbiji, u Švicarskoj i Austriji. Dijaspora će glasovati u 11.izbornoj jedinici, dok pripadnici nacionalnih manjina imaju pravo glasovanja za osam svojih zastupnika i u 12.izbornoj jedinici.
Milanović važan korektiv HDZ-ove vlasti
Analitičari smatraju, da personalni sukob premijera Andreja Plenkovića (HDZ/EPP) i Zorana Milanovića šteti reputaciji Hrvatske, ali naglašavaju važnost uloge predsjednika Milanovića kao korektiva HDZ-ove vlasti, koja sa Andrej Plenkovićem klizi ka autokraciji i počinje sve više sličiti autokratskim režimima u susjedstvu. Dosadašnja oporba zbog svoje rascjepkanosti i posvađanosti nije bila u stanju biti korektiv i nadzornik Plenkovićeve vlasti i tu ulogu je preuzeo predsjednik Milanović, koji je u javnosti daleko popularniji od Plenkovića.
Domovinski rat i Rimokatolička crkva integrativni faktori suvremene Hrvatske
Prevlađuje mišljenje je, da je Hrvatska žrtva velikosrpske politike, domovinski rat je bio obrambeni i u njemu se nisu mogli počiniti zločini, Hrvatska je pomagala Hrvate u BiH i nije bila agresor, iako je ICTY u svojih pet presuda utvrdio, da se radi o međunarodnom konfliktu i označio Hrvatsku kao agresora u Bosni i Hercegovini. Upravo je Plenković sa Amerikancima isposlovao instaliranje podaničke Vlade Federacije BiH i angažman visokog predstavnika u BiH (OHR) Christiana Smitha iz desničarske Kršćansko-socijalne unije (CSU), da suspendira Ustav Federacije BiH, a za tu uslugu se revanširao SAD glasajući protiv rezolucije UN o humanitarnom primirju u Gazi što je izazvalo zgražanje većeg dijela hrvatske javnosti.
Druga stranka hrvatske politične krajnosti je Socijaldemokratska partija Hrvatske (SDP) Peđe Grbina, na čijem čelu se nekada nalazio i aktualni predsjednik Hrvatske Zoran Milanović. SDP je nasljednik nekadašnjeg Saveza komunista Hrvatske (SKH). SDP se pokušava transformirati u modernu socijaldemokratsku stranku, koja je sve manje opterećena recidivima prošlosti. Raskol u SDP-u doveo je do rascjepkanosti i podjele socijaldemokratskog biračkog tijela. Hrvatskoj i državama regije potrebnu su snažne socijaldemokratske stranke, koje ipak zasada nisu u stanju odgovoriti suvremenim izazovima.
Dva integrativna faktora moderne hrvatske države su Domovinski rat i Rimokatolička crkva (RKC), a za jedan dio hrvatskog društva i tekovine (nacističko-fašističke) tvorbe Nezavisne države Hrvatske (NDH) poglavnika Ante Pavelića. Primjetno je odsustvo kritične misle o tome u hrvatskom društvu.
HDZ i SDP su dva slikovita primjera na hrvatskoj političkoj sceni, koji imaju ponajviše koristi od ideološkog konflikta, koji razara Hrvatsku i onemogućava da država profunkcionira u punom kapacitetu. SDP i veći dio oporbe smatra, da su integrativni i mobilizirajući faktor HDZ-a kriminal, korupcija i nepotizam. Ured europske javne tužiteljice (EPPO) Laura Codruța Kövesi istražuje pronevjeru više od 300 milijuna eura europskih sredstava u Hrvatskoj što Hrvatsku proporcionalno uvrštava u sam europski vrh. Nataša Novaković[4], donedavna predsjednica Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa smatra, da „Hrvatska gubi 10 milijardi dolara godišnje na korupciju. Zamislite koliki je to novac i koliko korupcija utječe na sve nas“. Čak je tijekom svoja dva mandata premijer Andrej Plenković zamijenjeno preko 30 ministara uglavnom zbog koruptivnih radnji.
Niska razina političke kulture ključnih političkih aktera
Sasvim sigurno Zoran Milanović i Andrej Plenković ne mogu svojim vokabularom i političkim stilom djelovanja doprinijeti ozdravljenju hrvatskog društva nego samo produbljivanju negativnih pojava i trauma iz nedavne prošlosti. Milanović i Plenković doprinose dodatnoj polariziranosti i svađi u hrvatskom društvu. Nizak nivo političke kulture i estradni maniri premijera Plenkovića i predsjednika Milanovića pokazuju da Hrvatska u tom pogledu ne zaostaje za regijom Zapadnog Balkana, jer se premijer i predsjednik ponašaju na tipičan „balkanski način”.
HDZ i partneri zasada u vodstvu
Hrvatska mora zaustaviti masovni trend iseljavanja, koji već predstavlja signal za uzbunu te sustavno povećavati stopu nataliteta. Hrvatska će se suočiti sa dodatnim problemima. U izbornoj kampanji tema EU i uloga Hrvatske u njoj je periferna. Troše se milijuni sredstava na uključivanje mladih u politički proces, a mladi se ne stavljaju na izborne liste. Predizborna kampanja je bez ekonomije kao teme. Hrvatska se još uvijek nije jasno pozicionirala unutar EU, istovremeno jača veze i bliskost sa Rusijom. Rusija je zbog agresije na Ukrajinu pod sankcijama. Hrvatska je ipak 2023.godine povećala izvoz u tu zemlju za skoro 25%, dok je izvoz u Ukrajinu povećala za 15%. Hrvatska je također povećala izvoz na Kosovo zbog blokade uvoza srpske robe, koju su uvele kosovske vlasti. Hrvatska je u 2023.godini imala pokrivenost[5] uvoza izvozom od svega 58%. Hrvatska je postala teški ovisnik o EU-financijama i mora još više crpiti sredstava iz EU fondova, ali ne smije dolaziti do pronevjere tih sredstava i pokretanja postupaka Ureda europskog javnog tužiteljstva (EPPO). Također uloga Hrvatske u NATO-u morala bi biti snažnija. Rast turizma i povećane strane investicije su dobrim dijelom posljedica članstva u NATO-u kao zajedničkom sigurnosnom kišobranu. To je ujedno snažna poruka hrvatskom susjedstvu što znači članstvo u NATO-u za razvoj gospodarstva, ekspanziji turizma i povećanju stranih investicija.
Eksperti smatraju, da su Hrvatskoj potrebne ustavne promjene, a mišljenja se razilaze kada su u pitanju sadržaj i obim ustavnih promjena. Hrvatska se mora suočiti sa racionalizacijom broja županija (21), gradova 127 i 428 općina.
Hrvatski javni dug kreće se oko 90% GDP-a. Hrvatska ulazi u krizu. Deficit uglavnom pokriva iz tri izvora, a to su: turizam, doznake Hrvata iz inozemstva i rasprodaja vlastitih nekretnina. Turizam je vrlo ranjiv sektor kojeg mogu uzdrmati ekonomska kriza, klimatske ili političke prilike i ratne opasnosti u Europi i susjedstvu, a pandemija Covid-19 već je nanijela ogromnu štetu hrvatskom turizmu. Vlada Republike Hrvatske nije se adekvatno suočila sa posljedicama razornog zemljotresa u Zagrebu i Banovini/Baniji.
Analitičari smatraju, da su predstojeći parlamentarni izbori velika šansa za Hrvatsku, jer nepovoljan razvoj događaja unutar Hrvatske (politički polarizirana zemlja), u okruženju i na međunarodnoj sceni zbog političke nestabilnost, rata u Ukrajini i Gazi, nestabilnosti u regiji i posljedice pandemije Covid-19 može odvesti zemlju u neželjenom smjeru. Ne treba isključiti ruski utjecaj na izbore u Hrvatskoj. Hrvatska se mora odlučiti, da li će i dalje živjeti između prošlosti i/ili budućnosti ili će se definitivno opredijeliti za razvoj moderne hrvatske države i definirane budućnost. Tu odluku će donijeti hrvatski birači. Hrvatski politički vrh često zaboravlja, da je Hrvatska članice EU i NATO i to zahtijeva implementaciju visokih političkih standarda i tomu primjerenu političku kulturu, posebice prema državama u susjedstvu. Hrvatska ima potencijala za političke promjene na predstojećim izborima. Rezultati parlamentarnih izbora mogu zbog razdrobljenosti političke scene dovesti do nemogućnosti formiranja nove Vlade što bi dovelo do novih prijevremenih parlamentarnih izbora. Smjenjivost vlasti je smisao i sastavni dio demokracije.
Klizi li Hrvatska u autokraciju?
Na kraju mandata Hrvatskog sabora usvojene su sporne izmjene Zakona o kaznenom postupku, poznatijeg pod nazivom Lex AP (AP – Andrej Plenković), kojim se uvodi mogućnost strožeg sankcioniranja osoba (tzv. zviždača), koje novinarima odaju podatke iz nejavnih istražnih postupaka, poput primjerice SMS-poruka ili privatnih e-mailova osumnjičenih osoba. Donošenja „Lex AP” je realna opasnost orbanizacije Hrvatske
Na površinu izbijaju snage revizionizma i mijenjanja karaktera prošlosti, sve zbog vlastitih interesa. Hrvatska kao država i društvo trebala bi biti afirmativnija i predvodnica borbe za poštivanje ljudskih prava, građanskih sloboda, očuvanja državnih granica, za miroljubivo rješavanje sporova. Ona to deklarativno jeste, ali u praksi nije. Plenković ignorira opasnije pretendente na hrvatski etnički prostor, a to su talijanski i mađarski pretendenti. Oni se pojavljuju povremeno i opasniji su nego odnosi sa Srbijom, Bosnom i Hercegovinom ili Slovenijom.
Analitičari smatraju, da je hrvatska demokracija sve ugroženija i da Hrvatska sa Andrejom Plenkovićem (HDZ) polako ali sigurno klizi u autokraciju i da je potrebno osujetiti i zaustaviti te trendove, jer Hrvatska kao članica elitnog društva, EU i NATO, treba da baštini i implementira najviše demokratske standarde i vrijednosti.
Ljubljana/Zagreb/Bruxelles/Washington, 14.travnja/aprila 2024