Maćehinski odnos EU prema državama Zapadnog Balkana, koji nije bitnije promijenjen ni poslije ruske invazije na Ukrajinu, pokrenuo je temeljitu raspravu, da li EU uopšte želi primiti u punopravno članstvo preostalih šest zemalja Zapadnog Balkana (Srbija, Sjeverna Makedonija, Albanija, Crna Gora, Bosna i Hercegovina i Kosovo). Ukoliko bi EU imala namjeru primiti te zemlje u svoje članstvu postavlja se pitanje kada bi to mogla učiniti. Prošlo je 19 godina od Solunske agende za Zapadni Balkan, koja je predviđala članstvo tih država u EU. Osim obećanja o evropskoj perspektivi tih zemalja ništa konkretno nije se desilo u pogledu članstva.
Čak štoviše došlo je do velikog razočarenja, jer su u međuvremenu poslije tri mjeseca od podnošenja zahtjeva za članstvo u EU, Ukrajina i Moldavija, dobile kandidatski status za EU. Dok Sjeverna Makedonija i Albanija još uvijek čekaju na početak pregovora sa EU zbog blokade Bugarske, koja se „iživljava” nad Sjevernom Makedonijom faktički negirajući postojanje te države, naroda, identiteta i jezika. Čak je bugarski parlament donio novu odluku kojom se „deblokira” početak pregovora Sjeverne Makedonije stavljajući u dokument neprihvatljive zahtjeve upućene prema Sjevernoj Makedoniji. Faktički radi se o još preciznijoj blokadi s obzirom na sam tekst odluke bugarskog parlamenta, koji je neprihvatljiv za Sjevernu Makedoniju. Nažalost, sve se to dešava pod „reflektorima” i uz aplaudiranje EU. Bugarska i Sjeverna Makedonija trebaju iskoristiti naredni period, da se na osnovu prijedloga rješenja, kojeg je ponudio francuski predsjednik Emmanuel Macron, pronađe kompromisni dogovor o deblokadi procesa početka pregovora sa EU.
Stvorena je percepcija, da se EU konstantno izbjegava konkretno opredijeliti do članstva država Zapadnog Balkana u EU. Tako je francuski predsjednik Emmanuel Macron nedavno pokrenuo inicijativu o uspostavljanju Evropskog političkog saveza, koji bi zahvatio i države Zapadnog Balkana. EU je politički, ekonomski, kulturni i vrijednosni savez i zašto nuditi neki novi politički savez, koji bi kao blok država bio usmjeren prvenstveno protiv Rusije i u konačnici protiv Kine. Uspostavlja se novi svjetski poredak i postavlja se pitanje gdje je tu mjesto za Zapadni Balkan.
Otvoreni Balkan – prilike i šanse
Nasuprot tome, inicijativa Otvoreni Balkan, koja je ujedinila napore Srbije, Albanije i Sjeverne Makedonije u stvaranju Zapadnog Balkana kao regiona koji je bolje, sigurnije, stabilnije i prosperitetnije mjesto za život svih naroda koji na njemu obitavaju, postigla je izuzetne, po mnogim parametrima mjerljive i vrlo obećavajuće rezultate – što bi, po svemu, trebalo samo dodatno da kvalifikuje zemlje regiona za članstvo u EU, kao i da bude krunski dokaz da je evropska opredijeljenost zemalja-kandidata neupitna i trajna. Nažalost, činjenice demantuju stvarnost i ono što se događa, pa je tako moguće da i Otvoreni Balkan (koji uživa bar načelnu, iako djelimičnu, podršku EU, pored ostalog već učinjenog i ispunjenog) ne predstavlja dovoljno snažan i validan argument u procesu pristupanja EU. Bez obzira na sve, uzimajući u obzir argumente, koje su predstavnici Srbije, Albanije i Sjeverne Makedonije predočili i javnosti, u svojim medijskim obraćanjima nakon briselskog Samita EU – Zapadni Balkan, kao i na to da je više nego očigledno da zemlje članice EU „ne vide” (bar u ovom trenutku, za koji je vrlo neizvjesno koliko će trajati) države Zapadnog Balkana u punopravnom članstvu – ono što se nameće kao zaključak jeste da projekat Otvoreni Balkan predstavlja jedinu pravu priliku da region nastavi da mijenja sebe, da se bori za sebe i sebe prikaže i dokaže u najboljem, po EU prihvatljivim kriterijima i standardima. Naravno, postoje i izazovi i teorije o Otvorenom Balkanu kao inačici „Srpskog sveta“, jer Bosna i Hercegovina, Kosovo i djelomično Crna Gora taj projekat proglašavaju projektom srpske politike i vezuju ga za predsjednika Srbije Aleksandra Vučića. Argumentacije iz navedenih država uglavnom su uslovljene reakcijama i djelovanjem međunarodne zajednice, jer ne postoje argumentirane analize i državni stavovi zašto bi Otvoreni Balkan bio „Srpski svet.”
Međunarodni institut IFIMES je u nekoliko navrata naglašavao, da je za zemlje Otvorenog Balkana važno adekvatno suočavanje sa nedavnom prošlošću te da je potrebno ukinuti potjernice i spiskove, prvenstveno iz Srbije, za osumnjičene za ratne zločine i druge zločine protiv čovječnosti i omogućiti da se suđenja realiziraju u državama gdje je zločin počinjen. Opšti interes svih bi bio da države koje osporavaju Otvoreni Balkan zvanično definiraju stavove zašto je ideja Otvoreni Balkan za njih neprihvatljiva. To je jedini put, da se razgovorima i pregovorima, prevazilaze razlike i sumnje. Ako postoji zvanična argumentacija Bosne i Hercegovine, Kosova i Crne Gore zbog čega neće u Otvoreni Balkan, onda je to najbolji način i put da se međususjedski i međudržavni odnosi popravljaju i razvijaju u međusobnom razumijevanju i povjerenju. Bez povjerenja ideja Otvorenog Balkana je osuđena na neuspjeh. Upravo je ideja Otvorenog Balkana za sve one države, koje smatraju da se radi o bilo kakvoj ideji zavjere prilika, da se argumentirano raskrinkaju bilo čije supremacije ili kako tvrde plan stvaranja „Srpskog sveta.”
Svi rezultati koji su postignuti, naročito na polju ekonomije i privredne saradnje zemalja okupljenih u Otvorenom Balkanu – brži protok ljudi, roba, kapitala i usluga, porast svih ekonomskih pokazatelja, bolja i sveobuhvatnija politička saradnja, promptno rješavanje svih međusobnih problema i sporova kroz proces dijaloga i usaglašavanja – dokaz su da zemlje Zapadnog Balkana imaju šta da ponude EU, da one žele, mogu, umiju i znaju da sarađuju sa EU, da moraju, i formalno-pravno, da budu dio zajednice evropskih naroda i da oni jesu, već vijekovima, Evropa, bez obzira na to što im trenutna politika i birokratija to osporavaju i koče ih. Otvoreni Balkan jeste regionalna inicijativa, regionalni projekat, ali on nije zamjena za članstvo u EU, niti pandan ili „utješna nagrada” zemljama-kandidatima za članstvo u EU, a ponajmanje svojevrsno predvorje ili nekakva „čekaonica“.
Otvoreni Balkan je ponajprije, još jedan, vrlo čvrst i kvalitetan dokaz zrelosti zemalja Zapadnog Balkana za punopravno članstvo u EU, koje im se već decenijama obećava i svako malo vremena dodatno uslovljava. Otvoreni Balkan je, također, jedinstvena prilika i zbir mnogobrojnih šansi za dodatni razvoj i napredak svih zemalja regiona, u svim oblastima društvenog, javnog, ekonomskog, kulturnog, pa i političkog, života na ovom prostoru, prostoru koji je oduvijek bio, i jeste, Evropa. On jeste balkanski, ali je, po svojoj suštini, daleko više evropski model i način građenja zajedničke budućnosti – evropske budućnosti, bez obzira na sve prepreke na putu ka njoj.
Evropski lideri su pogazili svoju riječ i narušili svoj i kredibilitet EU. Postavlja se pod pitanje i Schumanova vizija udružene Evrope. U tom slučaju bi se čak moglo reći, da pojedini evropski čelnici djeluju protiv ideje Roberta Schumana, koji je osmislio projekt današnje EU. Narušenom kredibilitetu dijela evropskih čelnika doprinosi i njihova umiješanost u kriminal i korupciju ili su čak nosioci tih negativnih i nezakonitih pojava te su uključeni u brojne afere.
Crna Gora može imati najviše koristi od Otvorenog Balkana
Analitičari smatraju, da posjeta premijera Crne Gore Dritana Abazovića Srbiji predstavlja prekretnicu u novijim odnosima između zvaničnog Beograda i Podgorice. Ovom posjetom nastupio je trenutak da se mnoge stvari prevaziđu, a tome svi moraju dati svoj doprinos. Zapadni Balkan se mora tretirati na drugačiji način, a ukupni odnosi se moraju relaksirati na način, da region Zapadnog Balkana ne bude više prepoznat kao problematičan region nego region šansi i razvoja u kojem se dogovara i želi ići naprijed odnosno da su primarne teme okrenute ka ekonomiji i budućnosti. Prošlost se ne može promijeniti, ali može budućnost, koja može biti bolja i manje neizvjesna. Region se može dodatno učiniti bezbjednijim, a predstojeća zima predstavlja veliki izazov za sve i u mnogome će priprema za njeno savlađivanje zavisiti od regionalne saradnje i solidarnosti, koja ne znači, da su zemlje regiona odustale od svoga evropskog puta i članstva u EU
Golob „nad” Balkanom
Završetak dijaloga Beograd – Priština ključan za osiguranje trajnog mira i stabilnosti u regionu
Za budućnost regiona je ključan završetak dijaloga između zvaničnog Beograda i Prištine potpisivanjem sveobuhvatnog obavezujućeg sporazuma o normalizaciji odnosa između Srbije i Kosova čime bi se osigurao trajan mir i stabilnost u regionu. Nadu u nastavak dijaloga ulijeva nedavno postignuti sporazum o energetici posredstvom EU. Najnoviji jednostrani potezi Prištine odnosno ograničavanje slobode kretanja ne predstavljaju doprinos normalizaciji odnosa. Neizbježna je implementacija Briselskog sporazuma odnosno formiranje Zajednice srpskih opština (ZSO) kao što je neizbježno potpisivanje Temeljnog ugovora o uređenju odnosa države Crne Gore sa Srpskom pravoslavnom crkvom (SPC), većinskom religijskom zajednicom u toj zemlji.
EU prema Srbiji pravi sličnu grešku kao prema Bjelorusiji
Nadolazeća zima 2022/23 – izazov i šansa za Otvoreni Balkan
Potrebno je konkretnije uskladiti Otvoreni Balkan sa drugim inicijativama, da se ne bi prepletale i tako postigao visok nivo integracije. Važno je osigurati ekonomski razvoj i konkurentske prednosti i uložiti napore u stvaranje veće predvidljivosti u regionu. Raditi na razvoju institucija koje trebaju smanjiti šverc, krijumčarenje i izbjegavanje plaćanja poreza i drugih dadžbina. Potrebna je stvarati ekonomiju, koja će pomoći investitorima koji žele raditi zakonito, legalno. Privredne komore regiona pokazale su entuzijazam po pitanju Otvorenog Balkana, koji je prvenstveno ekonomski projekt, koji je fokusiran na stvaranje novih mogućnosti.
Zapadni Balkan je energetski ranjiviji od drugih. Posebno je ranjiv za predstojeću zimu. Zapadni Balkan nema luksuz da jedni drugima okreću leđa. Ukoliko žele da imaju energente, električnu energiju, hranu potrebno je da dođe do intenzivne i kvalitetne saradnje, jer Otvoreni Balkan pripada ljudima, a ne Vučiću, Rami, Kovačevskom, Abazoviću …. Otvoreni Balkan je još jedan mehanizam za lakše suprotstavljanje krizama.
Analitičari smatraju, da budućnost pripada narodima Balkana samo ako budu sarađivali i budu usmjereni ka budućnosti. Na testu je kredibilitet EU na Zapadnom Balkanu i vjerovatno se EU nalazi pred posljednjom šansom, da se zemlje Zapadnog Balkana spase od „zagrljaja” Rusije, Kine i Turske. Nivo i intenzitet saradnje u regionu najvidljiviji će biti kroz uspješnost priprema za prezimljavanje predstojeće zime 2022/23, što predstavlja najveći izazov za sve u posljednjih nekoliko decenija. Pri tome je od presudnog značaja veća uloga SAD, posebno da se spriječe eventualni novi konflikti, koji mogu nastati kao posljedica pogoršane sigurnosne situacije i promijenjene sigurnosne arhitekture u Evropi prouzrokovane ruskom invazijom na Ukrajinu.
Ljubljana/Bruxelles/Washington, 30. juni 2022