Rasprava u javnosti koja traje još od 2. oktobra, a posebno posljednja u kojoj je još uvijek nejasno kojim putem će krenuti SBiH i NES, dok SDP putem medija koje kontrolira šalje poruke i NIP-u i Našoj stranci, pokazala je ono što smo znali od početka. Čitava priča sluti na neuspjeh.
Posebno zbog broja stranaka koje su ideološki jako daleko, pa je osim želje da sjednu na vlast, ništa drugo ne spaja. No, najveća greška SDP-a je, pokazat će se to, slijepo vjerovali međunarodnoj zajednici, prije svih Christianu Schmidtu, visokom predstavniku u BiH.
SDP je ljut i na međunarodnu zajednicu, to će u trenutku slabosti otkriti potpredsjednik SDP-a Igor Stojanović, a nakon sastanka u Ambasadi Njemačke.
„Nisam stekao utisak da će bilo ko reagovati jer međunarodna zajednica nema namjeru da od nas napravi modernu državu“, kazao je Stojanović.
Zluradi bi kazali ‘svađa nas sa Zapadom’, ali Stojanović je izrekao istinu koju dobar dio javnosti promiče još od 2. oktobra. Schmidt je nametnuo aparthejdska rješenja i to sve da bi pomogao HDZ-u, a ne da bi pomogao Bosni i Hercegovini.
Sada i kada bi želio reagirati on nema snage za to. Više razloga zbog toga. Prije svih poljuljan je njegov kredibilitet i to jako, jer podsjećamo EU nije podržala odluku od 2. Oktobra. Dodatna autentična tumačenja ili nova nametanja rješenja Schmidta bi dodatno ugrozila i oslabila njegovu ulogu.
Očito je da se SDP oslonio na intervenciju Schmidta, na način da je za imenovanje premijera i Vlade FBiH dovoljno dva glasa – predsjednika i jednog potpredsjednika.
No, osim straha kako bi na to reagirao HDZ BiH, Schmidt je također već jasno rekao i to u dopisu Ustavnom sudu BiH šta misli i kako tumači ove odredbe Ustava FBiH.
U dopisu Ustavnom sudu OHR je jasno kazao da trenutni ustavni sistem daje prednost političkim strankama koje imaju utjecaj u klubovima u Domu naroda FBiH.
“Sistemom posrednog izbora delegata razvijenom od Washingtonskog sporazuma data je značajna prednost političkim strankama koje su sposobne bilo da utiču na sastav odgovarajućih klubova konstitutivnih naroda u Domu naroda Federacije ili da sklapaju sporazume između stranaka koje kontroliraju te klubove u Domu naroda Federacije.
Ova činjenica ostala je nepromijenjena izmjenama uvedenim 2002. odnosno 2022. godine. Broj delegata koji će biti izabrani u svakom od klubova konstitutivnih naroda – bilo da se radi o 30 delegata, 17 delegata ili 23 delegata – od zanemarivog je značaja”, naveli su iz OHR-a.
Nadalje ističu da ‘temeljno načelo glasi da zastupljenost u svakom od klubova konstitutivnih naroda od strane jedne političke stranke ili saveza/koalicije političkih stranaka zastupljenih u svakom klubu u Domu naroda Federacije predstavlja ključni element za predlaganje kandidata za izbor na mjesta predsjednika i potpredsjednika, dok s druge strane njihov izbor iziskuje potvrdu potrebne većine u Predstavničkom domu Federacije, čije članove inače biraju građani Federacije putem neposrednih izbora’.
Ukoliko bi Schmidt sada reagirao obezvrijedio bi ovaj stav, ali i samog sebe. I sigurno u izboru on ili stranke Trojke koje traže njegovu novu intervenciju pragmatični Nijemac će izabrati sebe.
I dok rok teče prisjetimo se šta piše u Ustavu FBiH.
„Predsjednik Federacije, uz saglasnost oba potpredsjednika Federacije, imenuje Vladu Federacije nakon konsultacija sa premijerom ili sa kandidatom za tu funkciju, u roku od 30 dana od dana izbora predsjednika i dva potpredsjednika.
Vlada Federacije Bosne i Hercegovine je izabrana, nakon što je njeno imenovanje potvrdio većinom glasova Zastupnički dom Federacije. Svako upražnjeno mjesto popunjava se istim postupkom“
Ono što za sada vidimo jeste da SDP i partneri nemaju političku snagu za brzo formiranje Vlade BiH, a da Schmidt ne smije niti ima snagu za nove odluke.