Slučaj „Selma Bajrami i dvoglavi orao“ je krajem novembra uzdrmao srpsku javnost. Ovim povodom oglasio se i politikolog i estradni analitičar Ognjen Gogić, a njegov tekst prenosimo u cijelosti.
Nedavno je isplivao snimak na kome se vidi kako Selma Bajrami na nekoj privatnoj proslavi pokazuje pozdrav dvoglavog orla dok pjeva albansku pjesmu Valle Kosovare. Nakon toga su u srpskim medijima uslijedili pozivi na kanselovanje Selme Bajrami. Ti pozivi ne govore ništa o njoj već o onima koji su ih uputili. Pošto afera Selme Bajrami i dvoglavog orla spada u estradno-politički domen, za šta sam ja dokazano među najvećim autoritetima, u obavezi sam da se oglasim povodom ovog slučaja.
Postoje različita viđenja da li se i jednim i drugim gestom samo izražava nacionalna pripadnost i lojalnost, ili se pak provociraju drugi narodi i izražavaju velikodržavne težnje. Na isti način na koji se u srpskoj javnosti kritikuje pokazivanje albanskog dvoglavi orao, kod drugih naroda u regionu se sa neodobravanjem posmatra kada Srbi pokazuju tri prsta.
U srpskom društvu se širi animozitet prema pozdravu dvoglavom orlu pojavio relativno skoro. Većini Srba on, zapravo, nije bio poznat do 2018. godine kada su švajcarski fudbaleri albanskog porijekla Džaka i Šaćiri proslavljali golove koje su postigli protiv reprezentacije Srbije na Svjetskom prvenstvu upravo pokazujući dvoglavog orla. Od tada su pojedini srpski mediji počeli da pumpaju priču da je svako pokazivanje dvoglavog orla od strane Albanaca otvorena provokacija protiv Srba kojom se poziva na stvaranje Velike Albanije. Kroz toplog zeca je tako prošla misica Srbije Valentina Petrović nakon što je pokazala dvoglavog orla zajedno sa koleginicom iz Albanije 2021. godine tokom takmičenja Mis Interkontinental.
Svako ko je pozove u svoju emisiju je magarac. @OAmidzic pic.twitter.com/LGMdghv65s
— Tamo Daleko (@TamoDaleko6) November 24, 2023
Neću dati konačan sud o tome šta se želi komunicirati gestovima tri prsta ili dvoglavog orla. Niko nema tapiju na tumačenje. Ipak, smatram da se oni moraju tretirati istim aršinima. Ne može za jedan gest reći da je po sebi benevolentan, a za drugi a priori da je provokativan. Sigurno da ima onih Albanaca koji pokazivanjem dvoglavog orla žele da zaprete pripadnicima drugih naroda. Ipak, ne može se ni zaboraviti da su srpski militanti tokom rata u Bosni 90tih godina pokazivanjem tri prsta proslavljali „pobjede“ koje nam danas ne služe na čast.
Onim Srbima kojima smeta što je Selma pokazala dvoglavog orla, moraju da se uzdrže od pokazivanja tri prsta. Znam da ima onih kojima to smeta da čuju, ali svi smo jednaki i imamo ista prava.
Nedavno je i Novak Đoković bio izložen sličnim napadima da je promovisao nacionalizam puštanjem pjesme „Veseli se srpski rode“. Kod Srba je to doživljeno kao pokušaj difamacije Novaka Đokovića. Onda su se, međutim, mnogi našli uvrijeđenim što Selma pjeva pjesmu na albanskom.
Znam da postoje mišljenja da se sve ove stvari koje pominjem „ne mogu porediti“ i da „nisu iste“. To je posljedica uvjerenja da je nama dozvoljeno ono što drugima nije, odnosno da je u redu kada nešto radimo mi, a sporno kada radi neko drugi. Prava koja se za sebe i svoje traže osporavaju se drugima.
Selma Bajrami nije osoba koja promoviše nacionalnu isključivost i širi nacionalnu netrpeljivost. Ona je neko ko ima širi osjećaj pripadnosti podneblju u kom živimo koji nadilazi nacionalne rovove. Selma pripada svima nama!
O tome svjedoči činjenica da je Selma rado pjeva i pjesme koje imaju srpski nacionalni predznak, što je pokazala i nedavno kada je u jednoj emisiji u Sarajevu otpevala pjesmu „Odakle si, sele“. Treba imati u vidu da je Selma svoje najveće hitove snimila upravo u Beogradu u saradnji sa srpskim autorima i producentima.
Selma je balkanska Bijonse. Ne zna se da li žena bolje pjeva, igra ili izgleda. Na sve to na scenu donosi vulkansku energiju.
Treba da budemo sretni što još ima takvih ljudi na javnoj sceni koji prave mostove među narodima.
Obavezno ću ići na prvi slijedeći Selmin nastup u Beogradu u inat svima koji sada prozivaju!!!