BiH

MJERENJE TV GLEDANOSTI U BiH U PRAVNOM VAKUUMU: Šta će izroditi analiza stručnih timova Instituta za mjeriteljstvo i ko će “određivati” gledanost?

Piše: Darko Omeragić

Tragom informacije da je ugroženo mjerenje gledanosti tv stanica u BiH koja se u javnom prostoru pojavila prije dva mjeseca iz Instituta za mjeriteljstvo BiH su za “Slobodnu Bosnu” odgovorili da “ovaj problem razmatraju njihovi stručni timovi kako bi se mjerenje u budućnosti obavljalo nesmetano i transparentno”.

Priča o mjerenju gledanosti TV stanica u BiH u fokus interesovanja došla je sredinom juna kada je Institut za mjeriteljstvo BiH donio odluku o primjeni Zakona o mjeriteljstvu i Pravilnika o imenovanim mjeriteljskim laboratorijima u postupku imenovanja laboratorija, čime je imenovanje laboratorija za verifikaciju mjerila “vraćeno u zakonske okvire”, onako kako je predviđeno Zakonom o mjeriteljstvu BiH i Pravilnikom o imenovanim metrološkim laboratorijima. Na naše pitanje kako spriječiti situaciju koja je prijetila da se dogodi u odgovoru iz Instituta koji je potpisala direktorica Milica Ristović Krstić navodi se “kako je njihov zadatak da kontinuirano analiziraju primjenu propisa i da u okviru svojih stručnih timova analiziraju modele i načine dodatnog uređenja ovih oblasti s ciljem stvaranja uvjeta za nesmetano i transparentno funkcioniranje uz obvezno poštivanje i primjenu zakonskih normi”, te da će “na taj način Institut u budućnosti urediti oblast imenovanja laboratorija za verifikaciju mjerila, što je predmet njihove trenutne analize”.

 

NEDOREČENOST PROPISA

Na nedorečenost propisa koji uređuju ovu oblast tokom ljeta stigle su reakcije s najmanje dvije adrese u BiH. Prvo je krajem juna reagovala sarajevska firma Audience Measurement koja se bavi mjerenjem gledanosti tv stanica i koja je pismom obavijestila predsjedavajućeg Vijeća ministara BiH Borjanu Krišto i sve državne ministre da je “aktivnostima Instituta za mjeriteljstvo BiH dovedeno u pitanje istraživanje tv gledanosti, a samim tim i koncept finansiranja svih tv stanica u BiH uključujući i javne tv servise”.

Kako su pojasnili iz ove firme, Institut za mjeriteljstvo BiH ih je u februaru pozvao da dostave neophodnu dokumentaciju jer im je u martu istakla dvogodišnja akreditacija laboratorija koja se obnavlja svake dvije godine. Četiri mjeseca poslije, u junu ove godine, iz Instituta su ovu firmu obavijestili da se njihov zahtjev odbacuje. Također, Institut je stavio van snage Odluku o primjeni Zakona o mjeriteljstvu i Pravilnik o imenovanim mjeriteljskim laboratorijima u postupku imenovanja laboratorija koji se primjenjivao posljednjih šest godina. I tu nastaje problem za firmu Audience Measurement (ali i druge koji bi se bavili ovim poslom) koja obavještava Vijeće ministara BiH da je od sada kriterij da laboratorij za mjerenje tv gledanosti mora imati BATA-inu (Institut za akreditiranje BiH) akreditaciju. Ali možda ni to ne bi bio problem da BATA, prema informacijama iz Audiencea, već godinama ne odbija izvršiti akreditaciju ovlaštenih mjeriteljskih laboratorija uz obrazloženje da “nema tehničku i stručnu osposobljenost” za taj posao. I nakon toga u firmi Audience Measurement dolaze do logičnog zaključka da im je Institut za mjeriteljstvo BiH postavio uslov koji nije moguće ispuniti i da će nakon isteka verifikacije postojećih mjernih uređaja morati prestati raditi.

Iz firme Audience Measurement Vijeće ministara BiH obavještavaju da ovo nije samo njihov problem koji će dovesti u pitanje njihovo poslovanja, nego je postao problem i tv stanica jer istraživanje tv gledanosti putem peoplemetra služi kao podloga za finansiranje svih tv stanica u našoj zemlji na osnovu prihoda od marketinga.

Tim povodom “Slobodna Bosna” je kontaktirala i firmu Audience Measurement iz koje su nam potvrdili cijelu ovu zakonsku zavrzlamu u kojoj su se našli:

“Nismo ugroženi samo mi kao pružatelji usluge mjerenja tv gledanosti nego i drugi. Imate zakonsku normu koja propisuje ISO standard 17020 koji mora izvršiti državna institucija BATA, a iz BATA-e kažu da to iz tehničkih razloga ne mogu učiniti. Tako je stvoren vakuum, a Odluka Instituta za mjeriteljstvo BiH iz juna ove godine je ukinula odluku iz maja 2017. koja je tu prazninu, odnosno taj ISO standard 17020 zatvorila i omogućila nama i drugim laboratorijima gdje nije moguće dobiti BATA-inu akreditaciju da radima po ISO standardu 9001. Najveći paradoks ove priče je da se laboratoriji ne mogu akreditirati zato što ne mogu ili ne žele nego iz razloga što BATA nije u mogućnosti da im izda akreditaciju. Razumijemo i BATA, ali to treba riješiti na nekom višem nivou, odnosno da zakonodavac odreaguje” ,rekli su nam u firmi Audience Measurement.

 

Dok u Institutu za mjeriteljstvo BiH ne urede ovu oblast kako treba ili dok BATA ne bude u stanju da akredituje laboratorije, tv gledanost u BiH ne samo da neće moći mjeriti Audience Measurement nego ni bilo koja druga domaća ili svjetska kompanija koja se bavi ovim poslom. Ako se ovaj problem ne riješi već od kraja marta naredne godine u BiH neće imati ko mjeriti tv gledanost. Taj crni scenarij bi mogao ugroziti tv stanice u BiH i brojna radna mjesta koja zavise od prihoda od marketinga, a koji “priznaje” jedino peoplemeter i rezultate gledanosti koji dolaze putem ove metode.

O ovoj apsurdnoj situaciji svojim pismom/izaslaničkim pitanjem obratio se Ministarstvu prometa i komunikacija BiH i državni delegat u Domu naroda Zlatko Miletić . Miletić iz pomenutog Ministarstva nije dobio odgovor baš kao ni mi do zaključenja ovog teksta. Miletić je ministra Edina Fortu pitao je li odluka Instituta za mjeriteljstvo BiH zakonita:

“Moje pitanje je da li neko ima pravo da nekome ukine posao bez ikakvog razloga i potrebe? Ne borim se ja kao delegat za neku privatnu firmu i njen interes. U svom kratkom obraćanju pitam postoji li mogućnost da je odluka Instituta nezakonita. Tražim odgovor na pitanje kako i na koji način će se mjeriti gledanost tv stanica u BiH? Ako je to neka druga firma da vidimo koja je”, kaže Miletić za “SB”.

 

KAD POLITIKA POKAŽE “INTERES” ZA MEDIJE

Mjerenje tv gledanosti u BiH nije samo komercijalna priča koja će određenim televizijama ili produkcijskim kućama donositi novac. Medijski prostor u našoj zemlji podijeljen je, nažalost, po nacionalnim linijama tako da su pojedini javni medijski servisi, ali komercijalne tv stanice u nevidljivoj vezi, a ponekad u vrlo vidljivoj vezi s političkim partijama. Kao i sve u ovoj zemlji postoje tri medijska prostora koji su kolokvijalno govoreći pod kontrolom Srba, Hrvata i Bošnjaka, odnosno političkih partija koje se smjenjuju na vlast, pa se i uređivačke politike prilagođavaju na taj način, a političari biraju najgledanije televizije za svoja gostovanja i pumpaju (uglavnom ne svoj) novac u njihov program.

O jednom od takvih primjera i uplivu Telekoma Srbije u regionalnom širenju utjecaja Srbije na BiH pisao je urednik Slobodne Bosne Senad Avdić. Medijski prostor u BiH, a posebno u oblasti televizije je, također, pod kontrolom najmanje dvije zaraćene politike u Srbiji kroz njihove medije koji su itekako gledani u BiH pa su ispravni podaci o mjerenju tv gledanosti u našoj zemlji postali i stvar politike. Drugim riječima, ne smijemo ni pomisliti šta bi se dogodilo ako bi hipotetički jednog dana i mjerenje tv gledanosti došlo pod kontrolu bilo kojeg političkog bloka. Naravno, tu bi distribucija novca od marketinga prema televizijama bila jedna od ključnih stvari za širenje utjecaja raznih politika u našoj zemlji. I zato je važno da se na vrijeme utvrdi koja firma i na koji način će u Bosni i Hercegovini dobiti mogućnost da od sljedeće godine po svjetskim standardima mjeri gledanost tv stanica.

 

 

slobodna-bosna.ba

Na vrh